Gemiddeld 331.000 mensen lazen het afgelopen jaar elke dag De Standaard.

De Standaard is een van de twee Vlaamse kranten die meer lezers konden aantrekken volgens de jaarlijkse studie van het Centrum voor Informatie over de Media (Cim). Haar lezersaantal steeg met 4 procent of 13.000 tot 331.000.

De Cim-studie over het lezersbereik van de kranten is belangrijk voor de advertentiemarkt: hoe meer lezers een krant heeft, hoe hoger de tarieven die ze kan vragen voor advertenties. Omdat een exemplaar van een krant meestal gelezen wordt door verschillende mensen, zijn de lezerscijfers een veelvoud van de verkochte oplage.

Van midden 2005 tot midden 2006, de periode waarin de jongste studie uitgevoerd werd, lazen gemiddeld 2.916.000 mensen een Vlaamse betaalde krant. Dat waren er 66.000 of 2,2 procent minder dan het voorgaande jaar.

Behalve De Standaard zag ook Het Laatste Nieuws zijn aantal lezers toenemen, met 26.000 tot 1.060.000. Daarmee blijft het de grootste krant van Vlaanderen. Het Nieuwsblad/De Gentenaar blijft de nummer twee met 779.000 lezers, een verlies van 15.000 of 1,9 procent.

De grootste klap kreeg Het Volk , dat 60.000 lezers verloor en er nog 277.000 overhoudt. De Morgen verloor volgens het Cim 32.000 lezers, en heeft er nog 222.000 (-12,6 procent).

Voor het Belang van Limburg kwam het verlies uit op 3,4 procent, voor de Gazet van Antwerpen op 9,1 procent, voor De Tijd op 2,4 procent.

Peter Vandermeersch, de algemeen hoofdredacteur van De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar en Het Volk , was vrijdag opgetogen over de lezerscijfers van De Standaard. ,, De Standaard had nooit meer lezers dan het afgelopen jaar. In een moeilijke markt slagen we er dus in meer mensen dan ooit tevoren ervan te overtuigen om te betalen voor het nieuws dat we brengen. Er is nog nooit zoveel gratis nieuws beschikbaar geweest in de wereld. Dat dan toch elke dag meer dan 330.000 mensen De Standaard lezen, bewijst dat er nood is aan het nieuws dat we brengen, met veel analyse, commentaar en duiding.''

Het Nieuwsblad en Het Volk doen het minder goed. Vandermeersch: ,,Ik denk dat Het Nieuwsblad zich, op een kwaliteitsvolle manier, voort moet profileren rond regionaal nieuws en sportnieuws. Het Volk heeft het moeilijk: dat heeft vooral een ouder publiek, dat door andere media niet bediend wordt. Juist daarom mag je die groep ook niet opgeven.''

Aan Franstalige kant steeg het aantal krantenlezers met 8,1 procent tot 1.812.000. Dat is opmerkelijk, omdat de verkochte oplage van bijna alle Franstalige kranten fors daalt.

Maar het meest opvallend is het succes van de gratis krant Metro . Die zag haar aantal lezers in beide taalgebieden samen stijgen met 225.000 of 36,5 procent tot 842.000.

(kdr)