Gimv en CapMan begraven abrupt megafusie
Herman Daems, voorzitter van de Gimv: gemiste unieke strategische kans? Foto: © WDK
Gimv en CapMan proberen niet langer tot een fusie te komen. Eén van de problemen is de prijskwestie. Het Fins dossier wakkert de discussie over de functie van de Gimv opnieuw aan.

De Gimv en grote aandeelhouders van de Scandinavische durfkapitaalgroep CapMan, waartoe onder meer de top van CapMan behoort, praten al geruime tijd over een overname van CapMan door de Gimv. Het project, waarvan de strategische fit groot was, genoot onder meer de steun van voorzitter Herman Daems die al jaren probeert van de Gimv een grotere Europese speler te maken.

Het overnameproject - door de Gimv zelf omschreven als unieke strategische opportuniteit - werd gisteren abrupt afgevoerd na berichten in deze krant dat een akkoord over de transactie er binnen een tweetal weken zou komen. De Gimv en CapMan kozen gisteren voor de merkwaardige strategie de indruk te wekken dat het project al voor het verschijnen van het overnamebericht afgevoerd was.

De volumes in het aandeel CapMan, doorgaans beperkt tot 20.000 à 30.000 aandelen per dag, gingen de jongste dagen crescendo. Woensdag werden er nog 293.000 stukken verhandeld, een dag eerde 120.245. Gisteren steeg het aandeel dan weer met 6,7% tot 3,03 euro per aandeel, spijts de ontkenning.

Volgens goed geplaatste partijen was het dossier vanuit de Gimv politiek nog niet afgedekt. Bovendien was er in de raad van bestuur van de Gimv discussie over de zin van het project. Sommigen vonden het te duur, anderen te ver van het Gimv-bed.

In Helsinki was de onrust minstens even groot over het feit dat bepaalde sleutelpersonen blijkbaar een verkoop overwogen. Een aantal van de grote aandeelhouders met wie de Gimv over een fusie sprak, zijn immers aan de slag bij de durfkapitaalgroep.

Enkele weken van overnamespeculatie - met in het zog hefboomfondsen die speculatieve belangen zouden nemen - zouden de kansen op een overname nog verkleinen. En de verder te voeren prijsdiscussie zou er flink door bemoeilijkt worden.

Een cruciaal punt waarover de Gimv in de komende twee weken nog overeenstemming moest bereiken, was de wijze van betaling. De Gimv wou 250 miljoen euro betalen voor het investeringsteam, maar wou de betaling deels afhankelijk maken van het toekomstig succes van CapMan. De Finnen wilden liever maximaal boter bij de vis.

Kortom, alle betrokkenen, besloten gisterenochtend (of was het woensdagnacht?) dat er maar één realistische conclusie was: het project openlijk verticaal klasseren. Vooral van de kant van de Gimv gebeurde dat met veel lood in de schoenen.

Via CapMan zou de Gimv een stevige voet aan de grond gekregen hebben in Finland en omringende landen. Bovendien zou CapMan de Gimv de lang verwachte doorbraak in fondsenbeheer bezorgen. Dat zou de Gimv een supplementaire financieringsbron bezorgen. CapMan sloot ook qua investeringsprofiel nauw bij de Gimv aan.

Opvallend is dat de Londense gespecialiseerde zakenbank Cazenove niet de vrees deelde van de Belgische analisten dat CapMan een te dure zaak is. Cazenove schat de waarde van het aandeel CapMan op 3,65 euro. ,,De prijs die de Gimv bood, was geen grote aansporing voor de top van CapMan om te verkopen'', aldus Cazenove.

De hele zaak zwengelt de discussie over de functie van de Gimv opnieuw aan. De vakbond ABVV vindt alvast dat de overtollig cash beter kan uitgekeerd worden. Het Vlaams Gewest is met 40% in de Gimv de grootste aandeelhouder.