BERLIJN - Zware vrachtwagens moeten vanaf 1 januari tol betalen op de Duitse autowegen. Voor alle voertuigen vanaf 12 ton bedraagt die kilometertaks 12,4 eurocent. Die tol moest normaal in augustus vorig jaar van start gaan, maar werd wegens technische problemen meermaals uitgesteld.

Het Duitse Rijksbureau voor Goederenverkeer kende het consortium 'Toll Collect' daarvoor vandaag een voorlopige exploitatievergunning toe. De Duitse overheid zet ruim 500 controleurs in om te voorkomen dat vrachtwagenchauffeurs de tol kunnen ontlopen. Dat geldt zowel voor binnenlandse als buitenlandse bestuurders.

De tol kan betaald worden via een speciale boordcomputer die in de vrachtwagens geïnstalleerd moet worden, maar het kan ook via internet of betaalautomaten. Om lange files te voorkomen schakelt Toll Collect de eerste weken ruim 5.000 personeelsleden in.

Volgens de Federatie van Belgische Transporteurs (Febetra) komen de hogere transportkosten op de rug van de eindconsument. ,,Door deze maatregel zullen de transportkosten uiteraard stijgen, maar uiteindelijk betaalt de eindconsument de rekening'', stelt Isabelle De Maegt van Febetra. ,,Wat ons vooral stoort is het gebrek aan een Europese regelgeving inzake tolheffing'', zo klinkt het. ,,In Frankrijk zijn er de péages, Oostenrijk werkt met een systeem op radiogolftechnieken en het Duitse systeem werkt met een boordcomputer. Wij vragen dat er op Europees niveau regels in leven worden geroepen die één systeem en dus één factuur met zich meebrengen'', aldus nog Febetra.

De verdeeldheid binnen Europa is echter zeer groot en een harmonisatie lijkt nog niet voor morgen.