ISTANBUL - In het Europese gedeelte van Istanbul is vanavond een grote brand uitgebroken in een bioscoopcomplex dat deel uitmaakt van een winkelcentrum. Op dat moment was er net een galapremière van een nieuwe Turkse film aan de gang.

Een duizendtal mensen bevond zich in de zeven zalen van het complex toen de brand uitbrak. Tientallen mensen raakten gewond. Volgens ooggetuigen brak er paniek uit toen een filmzaal zich bij het begin van de voorstelling met rook vulde. Zo’n 40 bezoekers werden met rookvergiftiging opgenomen in omliggende ziekenhuizen, aldus het Turkse agentschap Anadolu.

Het vuur zou ontstaan zijn door een kaars, die het kartonnen decor voor de galavoorstelling in brand zette. Op zeer korte tijd vulde een aanpalende zaal zich met een dikke zwarte rook. Televisiebeelden toonden hoe bioscoopbezoekers in paniek uit het complex werden verwijderd.

Over (dodelijke) slachtoffers is nog niets bekend.