BRUSSEL - Reclamebureau I Do heeft de Gouden Veer 2004 gewonnen. Dat is de tweejaarlijkse prijs voor de beste verkoopbrief. I Do is gespecialiseerd in direct mail en maakt deel uit van het reclame-agentschap LG&F.

DE winnende brief werd geschreven door Johan Verest, creatief directeur en copywriter bij I Do. De jury onder leiding van Jef Roos roemde vooral de bijna feilloze taal en de soberheid van de brief. Het schrijven werd gestuurd aan vijftien mogelijke klanten van het bureau, die door het personeel beschouwd werden als ,,droomklanten''.

Veertig procent van de geadresseerden reageerde op de brief. Bij sommige bedrijven mocht I Do een bureaupresentatie komen doen. Nieuwe klanten zijn er nog niet uit voortgevloeid. ,,De budgetten liggen meestal alvast, maar de brief heeft wel de naamsbekendheid van ons bureau vergroot'', zegt Verest.

Hij denkt dat zijn brief de prijs heeft gekregen omdat hij gebaseerd was op een sterk concept. Verest schreef aan zijn potentiële klanten dat hij in zijn carrière al 999 brieven had geschreven, en dat hij de duizendste graag zou willen richten aan een van hen. Wat de uitwerking van het concept betreft, overtrof Verests brief de andere inzendingen. ,,Wij proberen in onze campagnes vooral aan story telling te doen'', legt hij uit. ,,Op die manier kan een commerciële brief toch entertaining zijn.''

Twee andere inzendingen voor de Gouden Veer ontvingen een eervolle vermelding. Het ging om brieven van uitgeverij Biblo en De Standaard.

(rmg)