Trein te laat,  de NMBS betaalt
Foto: © An Nelissen
Reizigers van wie de trein te laat aankomt, kunnen vanaf 1 september onder bepaalde voorwaarden rekenen op een compensatie in natura. Aanleiding voor de nieuwe regeling zijn niet de recente spoorproblemen op de lijn Brussel-Gent, maar een artikel in de beheersovereenkomst die vorig jaar werd gesloten tussen de NMBS en de overheid. De NMBS kreeg daarin van de ministers Johan Vande Lanotte (Overheidsbedrijven) en Renaat Landuyt (Mobiliteit) de opdracht een compensatieregeling uit te werken.

De NMBS maakt een onderscheid tussen de frequente vertragingen van minstens 15 minuten op eenzelfde reistraject en eenmalige vertragingen van ten minste twee uur. Wie minstens 25 keer per semester vertragingen van ten minste 15 minuten heeft op eenzelfde traject, komt in aanmerking voor een vergoeding van tien procent van de prijs van de trajecten met vertraging. De minimumcompensatie bedraagt 2,5 euro.

Een reiziger die meer dan twee uur later aankomt dan gepland, heeft recht op een compensatie van 50 procent van de prijs voor het traject, met een minimum van 2,5 euro. De compensaties worden in natura uitgekeerd. Abonnees krijgen een virtuele spaarpot en niet-abonnees een waardebon. Daarmee kunnen enkel NMBS-producten gekocht worden. De reiziger moet zelf het initiatief nemen om de compensatie te vragen en moet zijn vertragingen bijhouden aan de hand van een document.

Op basis van vorig jaar schat de NMBS dat ongeveer 80.000 tot 100.000 reizigers op jaarbasis aanspraak zullen kunnen maken op de vergoeding. De vraag is hoeveel reizigers al die moeite zullen doen voor een paar euro. De hele organisatie van de compensatieregeling zou de NMBS naar schatting 1 tot 2 miljoen euro kosten. De spoorwegmaatschappij zou op kruissnelheid 15 tot 20 mensen in dienst moeten nemen om de compensatie-aanvragen te behandelen. Het totale bedrag aan compensaties wordt op jaarbasis geraamd op 200.000 tot 300.000 euro.

,,Dit is een belangrijk symbool dat uitwerking krijgt'', zegt de staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, Bruno Tuybens (SP.A). ,,Hiermee toont de NMBS dat zij de reizigers als consument zeer belangrijk vindt. Het zet ook aan tot het constant verbeteren van de kwaliteit.'' België is een van de weinige landen waar een compensatiesysteem bestaat voor frequente, maar kleine vertragingen. Andere landen, zoals Nederland en Ierland, hanteren een systeem van compensatie bij lange vertragingen. In landen als Oostenrijk of Noorwegen geldt alleen een compensatiesysteem op lange afstanden.