BRUSSEL - De belangrijkste rekruteringsmedia in België hebben een sterk jaar achter de rug, met een forse stijging van het aantal gepubliceerde jobadvertenties. De grote spelers op de markt - Roularta, Vacature en Jobat - gewagen van omzetstijgingen tussen 11 en 25 procent.

Dat blijkt uit een rondvraag door HRMNet, gespecialiseerd in ,,informatie voor en over personeelsmanagement''.

Volgens Marc Ernst van HRMNet geven de resultaten van de enquête aan dat de markt van de jobadvertenties, in print en on line, na enkele sombere jaren weer aantrekt.

Bij Vacature zijn de inkomsten uit print-advertenties met 25 procent gestegen, aldus directeur Christophe Glorieux, en de on line-vacatures op de eigen website en die van jobscareer.be met 35 procent. Bij Jobat heeft directeur Hans De Rore het over een omzetstijging van 20 à 25 procent, zowel in print als on line.

En bij Roularta rekent directeur Jan Van Lindt op een vooruitgang met 11 procent van het aantal jobadvertenties.

Bij de jobsites Monster en Stepstone is er eveneens reden tot tevredenheid, meldt Marc Ernst van HRMNet.

In de eerste jaarhelft van 2004 evenaarde Monster de omzet over geheel 2003 (toen 2,4 miljoen euro) en Jan Heiremans van Stepstone België heeft het over schommelende kwartaalstijgingen met 5 tot 22 procent.

De on line wervingsmedia zouden volgens de studie goed zijn voor 13 procent van alle gepubliceerde vacatures in ons land.

Het herstel op de jobadvertentiemarkt komt na drie slechte jaren, met een flink dalende omzet. De kwakkelende economie en arbeidsmarkt deden de omzet van Vacature bijvoorbeeld dalen van 38,2 miljoen in het topjaar 2000 naar 16,9 miljoen in 2003.

HRMNet becijferde voorts dat Jobat in het jaar 2000 nog goed was voor een omzet van 24,8 miljoen, tegen 10,3 miljoen vorig jaar.

(jir)