LONDEN (bloomberg) - Avis Europe, Europa's grootste verhuurder van auto's, maakte gisteren een zeer slechte beurt op de beurs. De groep deelde mee dat zij voor de tweede helft van dit jaar geen dividend uitkeert.



Het is de eerste maal sinds het bedrijf naar de markt ging in 1997 dat het geen dividend uitkeert. In september keerde het bedrijf nog een dividend van 1,3 pence per aandeel uit. In 2003 moest het verhuurbedrijf, dat de merken Avis en Budget overkoepelt, ook al een derde van zijn dividend schrappen.

Tegenaanval

De concurrentie in de autoverhuurmarkt is tegenwoordig zeer hard. De verhuurmarkt wordt momenteel overspoeld door lokale spelers die een overvloed aan auto's te huur aanbieden. De verhuurprijzen zijn daardoor helemaal in elkaar gezakt.

Avis gaat echter in de tegenaanval en probeert door een hoger marketingbudget zijn positie in Europa te handhaven. Dit jaar werd 2 tot 3 miljoen euro meer uitgegeven aan marketing en volgend jaar zal dat 7 tot 10 miljoen euro zijn.

Dat geld wordt vooral gebruikt voor online marketing. Steeds meer auto's worden via het Internet gehuurd.

De groep bevestigde gisteren wel zijn winstverwachting voor dit jaar. Maar voor volgend jaar klinken de woorden van de groep weinig hoopgevend. ,,We verwachten dat de huidige zware concurrentie aanhoudt en de marges verder onder druk blijven'', luidde het.

Al die onheilstijdingen duwden het aandeel gisteren 8,6 procent lager. Avis Europa verloor het afgelopen jaar al 47 procent van zijn marktwaarde. Ook D'Ieteren, de Belgische invoerder van de Volkswagenmerken, kreeg gisteren een klap. D'Ieteren heeft zestig procent van Avis in handen. Het aandeel moest bijna vier procent inleveren.