André Lequime is Advertiser Personality 2004
André Lequime. Foto: © rr
BRUSSEL - André Lequime is de Advertiser Personality of the Year 2004. De prijs werd gisteren uitgereikt op de kerstlunch van de Unie der Belgische Adverteerders (UBA).

De 61-jarige Lequime is ,,de nestor van de Belgische adverteerderswereld''. Hij haalde het van Philippe Brunelli van Delhaize en Anne-Françoise Piette van Eurostar. Zijn nominatie was geen verrassing, zei Lequime in zijn dankwoord. Hij was immers bij de twee vorige uitreikingen van de prijs al genomineerd.

Lequime is sinds 1999 verantwoordelijk voor de media-operaties van D'Ieteren. Hij begon zijn carrière in 1969 als group productmanager bij Unilever. Na enkele jaren stapte hij over naar het reclamebureau DDB. Sinds 1994 werkt Lequime voor D'Ieteren eerst als marketingmanager voor Audi, daarna voor Volkswagen en sinds kort als corporate marketingmanager. Lequime is onder meer verantwoordelijk voor de ,,rabbit''-campagne voor de Volkswagen Golf.

Het is de derde keer dat de Advertiser Personality wordt gekozen. Vorige winnaars zijn Staf Helbig van Dexia (2002) en Chris Van Roey van Mobistar (2003). De prijs beloont de persoonlijke inzet van de adverteerder, en niet de naambekendheid van het bedrijf of de resultaten van een campagne. ,,De Advertiser Personality of the Year wil de inspanningen belonen van mensen die in de loop van hun carrière mee het adverteerdersvak hebben helpen uitbouwen.''

De drie genomineerden werden, volgens Bob De Paepe, directeur generaal van de UBA, geselecteerd op basis van vijf criteria: professionalisme, moed om risico's te nemen, succes, ethiek en integriteit en persoonlijk imago, charisma en erkenning door collega's.