BRUSSEL - Autodistributeur D'Ieteren boekte in de eerste helft van 2005 een vooruitgang van om en bij 6 procent van zijn bedrijfsopbrengst, hoofdzakelijk door de groei van de bedrijfsopbrengsten van nieuwe voertuigen. Dat blijkt uit de trading update.

In België werden tijdens het eerste semester van dit jaar 286.397 nieuwe auto's ingeschreven. De door D'Ieteren Auto verdeelde merken bereikten hierin een aandeel van 18,78 procent. In vergelijking met de tijdens het eerste semester van 2004 gerealiseerde 17,26 procent is dit een forse groei die hoofdzakelijk te danken is aan de investeringen voor de lancering van nieuwe modellen, aldus het bedrijf in een persbericht.

De vraag naar de Audi-modellen was sterk en werd nog aangewakkerd door de introductie van de A6 Avant tijdens het eerste trimester 2005. Ook Skoda deed het goed dankzij. Volkswagen kent een lichte stijging na de geleidelijke introductie tijdens het eerste halfjaar van nieuwe modellen zoals Golf Plus, Passat berline, Polo en Fox.

De markt van de lichte bedrijfsvoertuigen was goed voor 36.558 nieuwe inschrijvingen. D'Ieteren Auto handhaafde zijn positie op deze markt met een aandeel van 9,45procent.

Het aantal nieuwe door D'Ieteren Auto geleverde voertuigen, lichte bedrijfsvoertuigen inbegrepen, komt voor het eerste semester 2005 neer op ongeveer 57.400, een stijging van 4procent in vergelijking met 2004. De bedrijfsopbrengsten van nieuwe voertuigen groeien met om en bij 7 procent.

De activiteiten naverkoop van de D'Ieteren Car Centers, die van de wisselstukken en accessoires en die van D'Ieteren Lease boeken vooruitgang.

De bedrijfsopbrengsten van de tweedehandse voertuigen kennen een daling in vergelijking met het, weliswaar zeer sterke, eerste halfjaar 2004. De bedrijfsopbrengsten van D'Ieteren Sport gingen lichtjes achteruit hoofdzakelijk door een slabakkende markt.

D'Ieteren handhaaft zijn marktvooruitzicht voor het jaar op 470.000 inschrijvingen van nieuwe wagens, een daling van 3 procent in vergelijking met 2004. D'Ieteren Auto behoudt eveneens zijn doelstelling voor 2005 op bijna 19procent aandeel in de inschrijvingen van nieuwe wagens.

Belron (herstelling en vervanging van voertuigbeglazing) zette een sterke groei van zijn bedrijfsopbrengsten neer tijdens het eerste halfjaar van 2005 in vergelijking met het eerste halfjaar 2004. In Europa bedroeg de groei van de bedrijfsopbrengsten 10procent, buiten Europa was dat 21procent. Belron verwacht voor 2005 nog steeds een groei van zijn bedrijfsopbrengsten.