BRUSSEL - Tweemaal per jaar steken ze de kop op: de fluisterkoopjes. Kortingen die niet mogen worden aangekondigd, maar wel worden toegekend aan vaste klanten. Unizo is ertegen. Maar voor de leden is het lastig om eraan te weerstaan.

Guido Vossen, die vijf kledingwinkels uitbaat in Limburg, is standvastig. Hij kent kortingen toe vanaf het begin van de koopjesperiode op 3 januari, en geen dag eerder. Als bestuurder van Unizo-Limburg moet hij zich aan de officiële lijn houden van de zelfstandigenorganisatie. ,,Wat ik doe als een klant toch om korting vraagt? Dan vraag ik om op 3 januari terug te komen. Het seizoen is al zo kort, als de koopjesperiode naar voren geschoven wordt blijft er amper iets over.''

Sommige van zijn collega's zijn minder streng en kennen nu al korting toe aan wie er om vraagt. Dat mag, want wettelijk is alleen het aankondigen van korting verboden. Vossen begrijpt hen wel. ,,We moeten steeds vroeger onze collecties bestellen. Sommige van mijn collega's hebben het moeilijk om hun leveranciers op tijd te betalen en kunnen een zwakke periode niet overbruggen. Bovendien is het voor winkels aan de Nederlandse grens lastig om te concurreren. In Nederland is alles vrij. In Maastricht kunnen de winkels kortingen toekennen zoveel als ze willen.''

Winkels zijn vaak heel creatief in het omzeilen van de wettelijke beperkingen. De warenhuisketen Inno, die al eerder in opspraak is gekomen voor het toekennen van kortingen aan vaste klanten, plant ook nu weer zo'n actie, vier dagen voordat de officiële koopjesperiode start. De brieven erover zijn al verstuurd. Commentaar wil de keten er niet over kwijt. ,,Want dan zouden we in strijd handelen met de wet.'' Andere winkels, zoals de Hasseltse sportzaak TSW, nodigen vaste klanten uit om enkele dagen op voorhand hun favoriete kledingstukken te komen uitzoeken. Die worden opzij gehangen tot de koopjes officieel beginnen.

Unizo blijft van mening dat nu al kortingen toekennen tot oneerlijke concurrentie leidt. ,,Als men begint te sjacheren, kan op den duur niemand nog zijn boterham verdienen'', zegt Luc Ardies. Fedis, de federatie die vooral de grote ketens vertegenwoordigt, denkt er anders over. Peter Haegeman: ,,De kortingen zijn voor veel winkeliers noodzaak om de klant in deze moeilijke tijden over de streep te trekken. De kledingsector doet het niet zo goed, en de kortingen zijn een economisch antwoord op een economisch probleem.''

(rmg)