Ruim 9,5 miljoen toeristen zakten vorig jaar af naar Vlaanderen.

TOERISME

Het aantal vakanties in Vlaanderen steeg vorig jaar met 3 procent tegenover 2006, het aantal overnachtingen met 2,3 procent tot een record van 23 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse minister van Toerisme, Geert Bourgeois (N-VA).

Het verblijfstoerisme was vorig jaar goed voor 2,2 miljard euro aan inkomsten. Dat is 69 miljoen euro meer dan in 2006.

Vooral de zes Vlaamse kunststeden (Antwerpen, Brugge, Brussel, Gent, Leuven en Mechelen) deden het goed met 9 miljoen overnachtingen, een stijging met 5,7 procent. In Brussel steeg het aantal overnachtingen met 5,4 procent, tot 5 miljoen. Antwerpen is de tweede toeristische stad in Vlaanderen, met een stijging van 7,1 procent tot 1,5 miljoen overnachtingen. Maar ook Brugge groeit nog als bestemming (+3,5 procent tot 1,4 miljoen). Gent liet 725.000 overnachtingen optekenen (+7,2 procent), Leuven 250.000 (+ 6,7 procent). Mechelen was met 160.000 procentueel de sterkste stijger (+13 procent).

De Kust kende, onder meer door het slechte weer tijdens de zomer, een lichte terugval. Het aantal overnachtingen zakte tot 5,4 miljoen (-2,7 procent). Volgens Bourgeois speelt, behalve het weer, ook de trend van kortere vakanties de Kust parten, omdat ze bij uitstek een bestemming voor langere verblijven is.

De Vlaamse groene regio's telden vorig jaar 8,5 miljoen overnachtingen (+2,1 procent). De populairste groene regio's zijn, met voorsprong, de Limburgse Kempen (3,1 miljoen overnachtingen), de Antwerpse Kempen (1,7 miljoen) en de Groene Gordel rond Brussel (1,1 miljoen overnachtingen).

Vooral Nederlanders, Britten en Duitsers komen op bezoek in Vlaanderen. Uit landen buiten Europa scoren de Verenigde Staten traditioneel het sterkst, ondanks de sterke euro.

Er zit een duidelijk groeipotentieel bij toeristen uit India. Het aantal toeristische overnachtingen van Indiërs steeg vorig jaar met 32 procent, tot 75.000. Dit jaar nog opent Vlaanderen in Mumbai, het vroegere Bombay, een toeristisch kantoor om het potentieel van de Indiase markt nog meer te benutten.