De marktleider in publieke internettoegang ziet vooral brood in zakelijke gebruikers.

INTERNET

Van onze redacteur



Telenet is de Belgisch marktleider in het aanbod van Wifi-hotspots. De Mechelse kabelgroep telt er 1.300, waarvan zowat 1.000 in Vlaanderen (dat cijfer omvat de ruim 200 hotspots van het i-City-project in Hasselt). En die hotspots vormen een belangrijke troefkaart in een wereld waar het mobiele internetgebruik fors toeneemt. 'Tegenover vorig jaar is het aantal unieke gebruikers van onze hotspots verdrievoudigd, en het gebruik zelf verdubbeld', weet Bart De Keyser, directeur Mobiliteit bij Telenet Solutions, de zakelijke tak van Telenet.

Telenet-topman Duco Sickinghe maakte onlangs bekend dat zijn bedrijf een actievere rol wil spelen in het aanbieden van mobiele breedbanddiensten, desnoods door een eigen mobiel netwerk te gaan uitbaten (DS 19 mei). Onze hotspots zullen daar complementair mee zijn, zegt De Keyser. Hij ziet in de combinatie van beide technologiëen een goede mogelijkheid om de Mobile Data Card van Telenet weer op de voorgrond te brengen. Dat is een datakaart die altijd de best beschikbare dataverbinding kiest en naadloos kan overschakelen tussen bijvoorbeeld een Wifi-hotspot en een mobiel 3G-netwerk.

Ongeveer de helft van de Telenet-hotspots bevindt zich op typisch zakelijke locaties, zoals congrescentra, hotels en wegrestaurants. Onlangs kaapte Telenet ook het contract voor de luchthaven van Zaventem weg van zijn concurrent Belgacom. Dat is de drukste hotspot van België, goed voor ongeveer een vijfde van het totale hotspotgebruik bij Telenet. Het bedrijf zit ook mee in een consortium dat internettoegang aanbiedt op de snelle Thalys-treinen tussen Brussel en Parijs.

Telenet heeft nu de strategische keuze gemaakt om zich vooral te concentreren op die zakelijke markt. 'Daarin zien we twee segmenten: mobility en hospitality. Locaties van de eerste soort zijn bijvoorbeeld treinstations en benzinestations. Daar zien we een zeer intens gebruik, maar verkopen we weinig toegang. Op de hospitality-sites, zoals hotels en congrescentra, is het gebruik eerder bescheiden, maar verkopen we wel veel.'

'Een concept waar we nog sterk in kunnen groeien, zijn integrated hotspots. We implementeren dan een publieke hotspot op een reeds bestaand draadloos bedrijfsnetwerk (WLAN). Het dataverkeer blijft echter strikt gescheiden, en we kunnen kwaliteitsgaranties inbouwen voor het bedrijfsnetwerk. We hebben zoiets al gedaan in een vijftal ziekenhuizen.'

Daarnaast is Telenet van plan om zijn hotspots op residentiële locaties, zoals horecazaken en vakantieparken, te behouden als extra dienst aan zijn klanten. Abonnees van de breedbandformule TurboNet kunnen alle Telenet-hotspots gratis gebruiken, maar moeten zich daarvoor wel zelf inschrijven. Slechts een kwart van hen heeft dat ook al gedaan, wat aangeeft dat er ook bij de eigen klanten nog veel onwetendheid bestaat over het aanbod.