De Belgische transportbedrijven krijgen hun vacatures niet meer ingevuld met mannelijke vrachtwagenchauffeurs. De transportvereniging Febetra rekent daarom op vrouwen om het gat te dichten. Maar een carrière achter het stuur klinkt voor dames niet meteen aanlokkelijk.

Er zijn naar schatting drieduizend vrachtwagenchauffeurs te weinig, rekent de Federatie van Belgische Transporteurs (Febetra). In Vlaanderen is het erkend als knelpuntberoep. Met de slagzin 'Pakkende jobs voor stapelgekke dames' moedigt het Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek (SFTL) vrouwen nu aan om heftruck- of vrachtwagenchauffeur te worden.

'De afgeschafte legerdienst is een groot probleem', zegt Philippe Degraef van Febetra. 'Vroeger haalden heel wat jonge mensen een C- of CE-rijbewijs in het leger, maar nu hebben te weinig werkzoekenden een gepast rijbewijs. Bovendien is er tegenwoordig werk bij de vleet. Werkzoekenden hebben geen extra rijbewijs nodig om aan werk te geraken. Het is al zo ver gekomen dat sommige werkgevers zich verplicht zien om minder bekwame chauffeurs aan te werven. Met alle gevolgen van dien.'

Volgens de jongste cijfers van Febetra zijn 59.132 arbeiders actief in de transportsector. Onder hen 3.485 vrouwen, of 5,8 procent van het totaal. 'In tegenstelling tot wat iedereen denkt, heb je voor de job geen spierballen meer nodig', zegt Philippe Degraef. 'Alle vrachtwagens hebben een servostuur en een schuifzeil. Het tijdperk van brute kracht is voorbij, maar vooroordelen zijn moeilijk om te buigen.'

Aan de job kleven ook enkele nadelen. 'De moeilijke werkuren zijn niet gemakkelijk te combineren met een gezinsleven', zegt Degraef. 'Zeker voor vrouwen is dat vervelend. Een vrachtwagenchauffeur heeft ook geen cool en sexy imago. En je moet bestand zijn tegen de eenzaamheid. Collega's komen elkaar zelden tegen, behalve af en toe op een parkeerterrein langs de snelweg. Maar sommigen zien die eenzaamheid als een vorm van vrijheid.'

Verbetering lijkt niet onmiddellijk in zicht. De zes secundaire scholen die een beroepsopleiding tot vrachtwagenchauffeur aanbieden, hebben samen zo'n driehonderd leerlingen en amper zeventien meisjes. Ook bij de VDAB, die elk jaar zo'n vierhonderd vrachtwagenchauffeurs opleidt, is slechts één op de tien deelnemers een vrouw. (bmk)