De Nationale Portefeuille Maatschappij is uit Château Rieussec gestapt, maar investeert elders.

Holding

NPM in vastgoed en in reclame





De NPM, een spilholding van de Waalse financier Albert Frère, heeft voor 123miljoen euro een belang van 25,3procent gekocht in de Zwitserse Affichage Holding. De beursgenoteerde Affichage Holding is marktleider in Zwitserland voor reclameaffichage. De groep haalde vorig jaar 335miljoen Zw. fr. omzet en 32miljoen nettoresultaat.

De NPM is naar eigen zeggen niet van plan om haar investering verder op te trekken.

Daarnaast heeft de NPM ook 50procent gekocht van Fidentia Real Estate Investments, een vastgoedgroep die eind vorig jaar werd opgericht door Louis de Halleux en Henri Legrand. Die verdienden al hun sporen in de vastgoedsector, respectievelijk bij Bernheim-Comofi - het latere Fortis Real Estate - en bij Cushmann & Wakefield. De NPM wil via Fidentia op termijn tot 50 miljoen euro investeren in vastgoedprojecten.

Daarnaast maakte de NPM ook bekend dat ze voor 36miljoen euro haar belang van 50procent in het Franse wijndomein Château de Rieussec verkoopt aan haar mede-aandeelhouder, Domaines Barons de Rothschild. Op die verkoop zal de groep een meerwaarde van ongeveer 11miljoen boeken in haar geconsolideerde rekeningen. De NPM bezit ook nog een belang in Château Cheval Blanc. (kdr)