Middenstanders klagen over een lagere omzet. De hoge brandstofprijzen laten zich voelen.

CONJUNCTUUR

Van onze redacteur



De stookolieprijs stijgt vandaag naar recordhoogte. De voortdurend stijgende brandstofprijs is volgens de Nationale Bank dé reden waarom het consumentenvertrouwen deze week een gevoelige knauw heeft gekregen. Een rondvraag leert dat ook de handel daar steeds meer van voelt.

'De mensen aarzelen om hun eindejaarsdiners te boeken', zegt Luc De Bauw van Horeca Vlaanderen. 'De restaurants klagen dat er geen schwung in zit. We zien ook dat de klant veel prijsbewuster is.'

'De verkoop in de kleding- en schoenenwinkels is fors aan het dalen', zegt Luc Ardies van Unizo-winkelraad. Volgens de maandelijkse barometer van kleding en schoenen die de zelfstandigenorganisatie opmaakt, zeggen zes op de tien zelfstandige modewinkels dat hun omzet daalde in oktober. De goedkopere kledingketens lijken de problemen minder te voelen dan de boetieks. 'Wij merken geen daling in onze cijfers', zegt een woordvoerster van sectorfederatie Fedis. 'Wel valt op dat de klant veel prijsbewuster is.'

Ook de reislust van de consumenten lijkt af te nemen. Tony Tallon van de Vlaamse Associatie van Reisagenten (Vlara): 'Steeds meer modale gezinnen gaan minder op reis dan vroeger. In de plaats blijven ze thuis of boeken ze een chaletje in de Ardennen.'

Eén sector lijkt duidelijk niet te lijden: de speelgoedverkoop. 'Op cadeaus voor hun kinderen besparen de mensen niet', zegt Bart Goemaere van Fun.