Het grootste Belgische internationale tijdschrift, en één van de grootste op het Europese vasteland, komt in handen van mediagroep Corelio.

MEDIA

BRUSSEL. Corelio, de uitgever van onder meer De Standaard, Het Nieuwsblad-De Gentenaar en Het Volk, koopt Ackroyd Publications, de uitgever van The Bulletin.

The Bulletin, dat al sinds 1962 bestaat, richt zich specifiek tot de ,,expats'' of de internationale gemeenschap in ons land. Het blad is bij de gemiddelde Vlaming allicht minder bekend dan andere Engelstalige weekbladen zoals The Economist, Time of Newsweek, maar er worden in ons land wel meer exemplaren van verkocht. The Bulletin heeft een marktaandeel van 44 procent op de Belgische markt voor Engelstalige publicaties.

Ackroyd Publications werd in 1962 opgericht door Monique Ackroyd, een in België uit Britse ouders geboren journaliste die een broodwinning zocht. Met zijn vijfendertig jaar is het dus zelfs het oudste Belgische nieuwsmagazine. Sinds 1985 wordt het bedrijf geleid door haar zoon, John Stuyck.

Van een blaadje van acht pagina's, is het geëvolueerd naar een volwaardig nieuws- en lifestylemagazine van tegen de honderd pagina's. De groei ging gepaard met de uitbreiding van de internationale gemeenschap in Brussel.

Toch stond The Bulletin de voorbije jaren onder druk. Volgens cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (Cim) zakte de betaalde verkoop van nog een kleine 10.000 exemplaren in 2001 tot ongeveer 6.700 exemplaren in 2005. Daar komen nog wel drie- tot vierduizend exemplaren bij die verkocht worden voor minder dan de helft van de officiële prijs, waardoor ze niet in de Cim-cijfers zijn opgenomen. Volgens John Stuyck heeft die dalende verkoop te maken met de terugloop van het aantal Amerikaanse inwoners van ons land: in 1989 waren ze met 25.000, nu nog maar met 12.000, zegt hij. Daarnaast voelt The Bulletin ook de druk van het veranderende medialandschap, net als alle andere gedrukte media, geeft hij toe.

Behalve The Bulletin publiceert Ackroyd Publications ook What's On (een wekelijkse cultureel en uitgaanssupplement), Newcomer (een praktische gids die twee keer per jaar verschijnt), Expat Directory (jaarlijks), Brussels Insider en Antwerp Insider. Met al die publicaties bereikt Ackroyd naar eigen zeggen ongeveer 52.000 lezers per week.

Daarnaast is Ackroyd ook eigenaar van de websites TheBulletin.be en, samen met ING België, van xPATs.com. Binnenkort, half maart, wordt JV gelanceerd, een nieuw tijdschrift voor de 130.000 Franse expats in België.

Bij Ackroyd werken twintig voltijdse werknemers, maar de groep heeft ook een tachtigtal externe medewerkers, vaak correspondenten van internationale media. De omzet draaide de jongste jaren rond de 3miljoen euro.

Corelio brengt Ackroyd Publications onder in zijn onlangs gelanceerde magazinepoot, waarin ook de ICT-uitgaven van Minoc Business Press zitten. De magazinepoot legt zich toe op nichepublicaties met een interessant doelpubliek voor adverteerders. (kdr)

www.corelio.be