Vóór de sanering stelde Volkswagen zo'n 5.200 mensen tewerk in de fabriek van Vorst.

In 2006 hadden die 193.000 Golfjes en 11.000 Polo's moeten bouwen. Doordat er na de bekendmaking van de herstructurering in november een staking uitbreekt, wordt dat cijfer niet gehaald.

In eerste instantie is er sprake dat 3.500 tot 4.000 medewerkers hun baan zouden verliezen. Regelmatig valt het woord ,,uitdoofscenario,: nog even de fabriek draaiende houden en dan gaat het licht definitief uit.

Al vrij vlug echter (wanneer bekend wordt dat de Audi A1 naar Vorst zal komen) wordt dat cijfer bijgesteld tot 2.200 ontslagen. Van in het begin maakt VW wel duidelijk dat dat Audi-scenario enkel doorgaat als er een serieuze inspanning komt om de kosten te verminderen.

Vorst is, naast Wolfsburg en Mosel, een van de drie fabrieken die de Golf bouwt. De loonkosten bedragen er ongeveer 23,8 euro per uur. Meer dan in Mosel (16,9 euro), maar minder dan in Wolfsburg (27 euro). Ter vergelijking: in de VW-fabriek in Slovakije liggen de kosten op 3,2 euro.

Meteen na het openstellen van een lijst voor vrijwillige vertrekkers, lopen de werknemers van Vorst storm om hun naam er op te krijgen. Uiteindelijk laten zo'n 2.000 mensen weten dat ze het bedrijf willen verlaten.

Voor hen liggen vertrekpremies klaar van 24.000 tot 144.000 euro, naargelang hun anciënniteit. Die bedragen zijn wel bruto, uiteindelijk zal er iets meer dan de helft van overblijven.

Ongeveer 915 werknemers van Vorst zijn ouder dan 50 en komen in aanmerking voor brugpensioen. Doordat VW het verschil bijpast, behouden zij daarbij tachtig procent van hun loon.

De totale kostprijs van de sanering wordt op ongeveer 300 miljoen euro geraamd. Het is daarmee de duurste herstructurering uit de Belgische bedrijfsgeschiedenis.

Ook de honderd bedienden die naakt ontslagen worden, kunnen op een fikse ontslagvergoeding rekenen. Die gaat, alweer naar gelang de anciënniteit, van 29.000 tot 196.000 euro.

Al die premies en regelingen staan op papier, maar zonder handtekening. Dat betekent dat VW er nog op kan terugkomen.

Mocht het personeel de voorwaarden voor de doorstart van de fabriek hebben afgewezen, was dat scenario niet denkbeeldig geweest. (fpe)