BRUSSEL -- De Canadese telecomonderneming Nortel Networks wil in ons land haar positie versterken in de bedrijvenmarkt en werft twee nieuwe medewerkers aan. Het bedrijf, dat beschouwd wordt als een centrum van technici en ingenieurs, wil via seminaries en marketing zijn naamsbekendheid vergroten en zich dichter bij de klanten plaatsen.

Nortel heeft momenteel een marktaandeel van zeven tot acht procent in de bedrijvenmarkt, wat goed is voor een tweede plaats in België. Onder de klanten bevindt zich onder meer KBC. ,,We willen ons marktaandeel verdubbelen'', zegt de Belgische directeur Edwin Van Waes. Om dit doel te bereiken heeft Van Waes zojuist de toestemming gekregen om twee nieuwe werknemers aan te nemen. Eén van hen zal instaan voor de Luxemburgse markt. Financiële resultaten voor België en Luxemburg mag de directeur niet geven, maar de aanwervingen wijzen erop dat er groei te verwachten valt.

Momenteel werkt er een team van 36 mensen in Brussel, dat instaat voor de Belgische en Luxemburgse markt.

Tijdens het tweede kwartaal heeft Nortel wereldwijd een verlies geleden van 14 miljoen dollar (12,17 miljoen euro) tegenover 697 miljoen dollar vorig jaar. De omzet daalde van 2,77 miljard een jaar eerder tot 2,33 miljard dollar.

Van Waes kijkt ,,gematigd optimistisch'' naar de evolutie van de markt en verwacht een positief einde van het jaar. Toch zal dit mee afhangen van het beslissingsproces van de klanten. Door de economische onzekerheid zijn de bedrijven voorzichtiger geworden bij het nemen van beslissingen, waardoor de verkoopscylus langer wordt.

Verder wil Nortel zijn naamsbekendheid opdrijven en zijn strategie en ,,spirit'' naar buiten brengen. ,,We gaan zeker garanderen dat er van Nortel gehoord wordt'', zegt Van Waes. Dit zal in de eerste plaats gebeuren via seminaries voor klanten waarbij de nadruk wordt gelegd op een gezonde commerciële relatie, weg van ,,het mes op de keel''-houding die tijdens de internetluchtbel nogal in trek was.

Volgens Van Waes is mobiliteit het nieuwe kernwoord van de ICT-wereld. ,,De kwaliteit van het leven verhogen'', daar gaat het volgens de directeur om. Momenteel ligt de nadruk nog op de beveiliging van data.

Met de toenemend mobiele werknemers is het ook noodzakelijk dat de grenzen tussen de verschillende technologieën verdwijnen. Zo vindt men vooral bij grotere bedrijven de vraag naar multimediatoepassingen. Hierdoor kunnen de werknemers bijvoorbeeld via hun e-mail een telefoongesprek opstarten en ondertussen een document versturen. Bij de kleine en middelgrote bedrijven houdt men het voorlopig nog op een ,,simpele'' integratie van spraak, data en connectiviteit.