BRUSSEL -- Belgen, die voor, met of onmiddellijk na nieuwjaarsdag met vakantie gaan, kunnen gerust vertrekken. De grote touroperators hebben noodprocedures uitgewerkt, waarbij de vakantiegangers onmiddellijk ingelicht worden over eventuele oplossingen, indien de millenniumbug zou toeslaan.

,,Ik ben ervan overtuigd dat er niets zal gebeuren, maar wij hebben niets aan het toeval overgelaten'', zegt Bart Brackx van JetAir . De Oostendse touroperator heeft al zijn reisleiders in het buitenland opgeroepen om van 31 december tot 2 januari stand-by te zijn in de verschillende vakantieoorden over de hele wereld. ,,Indien er zich voor 1 januari moeilijkheden voordoen, dan moeten de reizigers ter plaatse contact opnemen met onze reisleiders'', aldus Bart Brackx. Klanten die op of na 1 januari vertrekken, worden, in geval van nood, thuis verwittigd via de reisagenten of worden opgevangen in de luchthaven van Zaventem.

Bij Sunair heeft men dezelfde procedure uitgewerkt. Vakantiegangers die al vertrokken zijn krijgen ter plaatse de nodige inlichtingen. De vertrekkenden worden ofwel thuis verwittigd via de reisagent, ofwel vanaf 4 uur voor vertrek opgevangen in de luchthaven, indien zij op of na 1 januari vertrekken.

Bij Sunsnacks heeft men een zogenaamd millenniumplan uitgewerkt. De 1.000 reisleiders over de hele wereld zijn permanent in hun kantoor te vinden of gaan de laatste dag (31 december) alle klanten in alle hotels bezoeken. Zij die vertrekken op of na 1 januari worden, in noodgevallen, opgevangen op de luchthaven. Bij Neckermann geldt dezelfde procedure; Neckermann kan de klanten die op 1 januari vertrekken, in noodgevallen rechtstreeks bereiken, omdat men in de 90 kantoren de namen en adressen van de klanten kent.

Bij alle touroperators is een permanentiedienst ingericht, waar de reisagenten gedurende de millenniumovergang terecht kunnen. (FRM)