De Japanse motorproducenten Suzuki en Kawasaki gaan de handen in elkaar slaan. Door voortaan samen motoren te produceren, willen ze de kloof dichten met Honda en Yamaha, de nummers één en twee op de Japanse motormarkt, die samen een marktaandeel van meer dan 75 procent hebben.

,,We zijn wel de nummer drie in Japan, maar het voelt aan alsof we nummer 99 zijn'', zei voorzitter Osamu Suzuki van het gelijknamige bedrijf. Suzuki en Kawasaki gaan voortaan samen motoren ontwikkelen en samen onderdelen aankopen, maar de twee merken blijven bestaan en ook de distributienetwerken worden gescheiden gehouden. Hoeveel kosten de twee willen besparen met hun samenwerking, hebben ze niet gezegd.

In een eerste fase van de aangekondigde alliantie gaan Suzuki en Kawasaki elkaar onderdelen leveren. Een eerste gezamenlijk ontwikkelde motor zou er komen over een jaar of drie. Die zal verkocht worden onder de twee merknamen. Suzuki en Kawasaki verkopen nu naar eigen zeggen al 70 procent motoren van hetzelfde type.

De binnenlandse verkoop van motoren in Japan is vorig jaar teruggevallen omdat consumenten steeds meer kiezen voor een kleine auto. En er begint ook een vertraging merkbaar te worden op de buitenlandse markten. In de Verenigde Staten verwacht Yamaha bijvoorbeeld een omzetdaling met 10 procent in het jaar dat loopt tot en met maart 2002.

In Japan worden jaarlijks 770.000 motoren verkocht, dat is minder dan een kwart van het aantal dat twintig jaar geleden verkocht werd. In de Verenigde Staten en Europa wordt op termijn nog wel een groei van de markt voorspeld, maar daar wordt de concurrentie almaar sterker.

,,Eigenlijk verdient alleen Honda geld met zijn motoren'', zegt Nobuaki Murayama, die bij Cigna International Investment Advisors een fonds van 60 miljard yen beheert.

Kawasaki is gespecialiseerd in 250 cc-motoren, maar richt zich in het buitenland vooral op de verkoop van zwaardere modellen. De tweewielers zijn goed voor ongeveer 15 procent van de totale omzet van de groep. Suzuki heeft een hele brede productenwaaier, gaande van scooters en bromfietsen tot zwaardere motoren. Suzuki, dat ook Japans grootste producent van mini-auto's is, haalt 17 procent van zijn omzet uit de verkoop van motoren. Europa is de belangrijkste markt voor Suzuki, met Duitsland, Italië en Frankrijk op kop. Daarna komen Noord-Amerika an Azië, met Indië, Indonesië en Thailand.

Honda heeft een marktaandeel van 52,2 procent op de Japanse markt, Yamaha 30,2 procent. Suzuki volgt op verre afstand met 14,6 procent en Kawasaki haalt maar 3 procent. De cijfers zijn afkomstig van Yamaha.

  • Deze rubriek belicht dagelijks een bedrijf dat in het nieuws staat.