NURTINGEN (dpa) -- De markt voor dure wagens krijgt de komende jaren te kampen met een wereldwijde overcapaciteit. Dat blijkt uit een studie van het Instituut voor Automobieleconomie aan de hogeschool van Nürtingen. In 2008 zou er een overcapaciteit zijn van 800.000 wagens. Daarmee zal ook de druk op de prijzen en de winsten toenemen.

De vier klassieke Duitse luxemerken, Mercedes-Benz, BMW, Audi en Porsche, zouden vrij goed gepositioneerd blijven op de markt. Voor de fabrikanten die hun luxe-imago nog moeten uitbouwen, ziet het er slechter uit. Zo zou Volkswagen het moeilijk krijgen in het luxe-segment met de geplande lancering van de D1-limousine. Die zou pas rendabel zijn als het volledige productgamma in prijs verhoogt. De studie geeft fabrikanten als Saab en Fiat weinig kans om zich in de markt van dure wagens te positioneren.

De voorspelde overcapaciteit zou ontstaan door de expansie van de traditionele aanbieders en de gelijktijdige intrede op de markt van volume-producenten als Renault en Peugeot.

De markt voor klassieke luxewagens zou stagneren, terwijl de vraag naar trendy wagens zoals coupés, roadsters en SUV's (Sport Utility Vehicles) toeneemt. De vraag naar compacte roadsters als de Mercedes-Benz SLK, de BMW Z3 en de Audi TT zou over een periode van vijf jaar groeien van 35.000 naar 255.000 wagens.

In 2008 zou het marktpotentieel voor dure wagens wereldwijd 7,6 miljoen exemplaren bedragen. Dat betekent een groei met 20 procent ten opzichte van dit jaar.