Carrefour
©blg
BRUSSEL -- Vandaag brengt de Franse distributieketen Carrefour het tweede peloton MaxiGB's in het gelid. Zestien Belgische hypermarkten krijgen officieel een Carrefour-uithangbord. De directie van de keten noemt de eerste resultaten van de gigantische ombouwoperatie ,,hoopgevend.'' Hoewel de marktleider opnieuw terrein moet prijsgeven aan de concurrentie, stijgt de omzet van de nieuwe Carrefours spectaculair.

Rond het tijdstip hangt een zweem van symboliek. Ruim een jaar geleden werd de overname van de GB-keten definitief bezegeld. Was Carrefour toen nog een nobele onbekende in België, nauwelijks een jaar na de roemloze verkoop zijn al 33 van de 54 MaxiGB's en Bigg's-hypermarkten omgeschoold tot Carrefour.

Met succes, zegt de Belgische directie. ,,In de zeventien eerste Belgische Carrefours is de omzet met 20 procent gestegen. Dat is meer dan we gehoopt hadden.'' Het winkelmandje van de Belgische Carrefour-klant is groter dan het geval was bij een klassieke MaxiGB. En de Franse kruidenier slaagt er naar eigen zeggen in nieuwe klanten te lokken. ,,Beide factoren tekenen voor ruim de helft van de omzetstijging van het eerste peloton Carrefours'', zegt Gilles Petit, de operationele directeur van de keten.

Toch is er ook minder goed nieuws. In het tweede kwartaal van 2001, dus enkele maanden nadat Carrefour het eerste schot in de Belgische ,,prijzenoorlog'' gelost had, daalde het marktaandeel van de keten. Dat van Colruyt, de Belgische kampioen van de ,,laagste prijzen'' die expliciet geviseerd werd, steeg met 0,6 procent. ,,Carrefour heeft reclame voor ons gemaakt'', klinkt het in Halle.

Maar dat dempt de vreugde niet bij Carrefour. ,,Die daling is logisch. De werken aan de winkels zijn heel ingrijpend. De hectische chaos deed de omzet in sommige Maxi's met 15 procent dalen. Maar dat is een tijdelijk fenomeen. Veel belangrijker is dat we onze doelstellingen voor dit jaar zullen halen. We zullen voor de eerste keer in tien jaar ons marktaandeel kunnen stabiliseren. Daarna komt de groei.'' Volgend jaar moet de keten operationeel rendabel zijn; in 2003 moet ook de onderste lijn van de resultatenrekening met zwarte inkt geschreven worden.

Het prijswapen staat in de operatie voorop. Met nauwelijks verholen trots diept Petit enkele cijfers op. ,,Volgens AC Nielsen, het onderzoeksbureau dat de distributiesector op de voet volgt, zijn we flink goedkoper geworden. Voor een korf van de belangrijkste consumptiegoederen scoren we zes procent lager dan het gemiddelde. Alleen Colruyt doet beter. Maar dat is dan ook de natuurlijke discounter in België.'' Carrefours prijzen zijn volgens Petit verlaagd ,,tussen vijf en tien procent''.

Ook aan het assortiment is flink gesleuteld. De nadruk komt steeds minder te liggen op voeding. Carrefour profileert zich als een complete elektrozaak. ,,We bieden twaalf verschillende DVD-spelers aan''. En voor het eerst verkopen de MaxiGB's ook grote huishoudtoestellen. ,,Er gaan wekelijks meer dan 100 wasmachines de deur uit.'' Zoiets weerspiegelt zich ook in de omzet. Vroeger nam voeding 70 procent van de omzet voor haar rekening, vandaag is dat nog 65 procent. ,,We streven op korte termijn naar 60 procent'', zegt Petit.

In de voedingsrekken zijn er zeshonderd nieuwe Carrefour-producten bijgekomen. ,,Bij elke beslissing die we nemen, houden we ons één motto voor. Nooit mogen onze klanten Carrefour ondergaan. Zij zijn het die kiezen of we verdergaan met een nieuw product of niet'', zegt Petit. Enkele Carrefour-producten, vooral degene die onder het etiket Reflets de France verkocht worden, doen het uitstekend. ,,Paradoxaal genoeg zijn dat onze pasta's en bereide maaltijden zoals zuurkool. Dat zijn inderdaad niet bepaald typisch Franse producten.''

De hypermarkten zijn traditioneel het uithangbord van de Carrefour-groep. De naamsverandering in België maakt de revolutie zichtbaar. Maar ook aan de supermarkten wordt getimmerd. Midden oktober zijn alle Unic's en Nopri's definitief omgetoverd tot GB's, een operatie die jaren in beslag genomen heeft.

Ook intern lijkt de commotie wat van de baan. In maart van dit jaar moest de keten nog een nationale staking slikken, de tweede in twee jaar tijd. Vandaag lijkt de sociale onrust weggeëbd. Door de hoopgevende cijfers kregen alle werknemers van Carrefour België in juni 6.000 frank bruto uitbetaald. En ook in het kader van het bedrijf lijkt de sfeer erop verbeterd. Een hoger kaderlid noemt het Franse management een ,,verademing'' in vergelijking met GIB, de Belgische distributieholding die vroeger de touwtjes in handen had.