Sabena
©blg
BRUSSEL -- Christoph Müller, gedelegeerd bestuurder van Sabena, heeft in zijn nieuwe strategie voor Sabena als bescheiden, regionale luchtvaartmaatschappij met extra nadruk op zakenklanten, nood aan in totaal 54 nieuwe kleine vliegtuigen.

Naast de sociale onderhandelingen die momenteel volop bezig zijn, is Müllers topprioriteit de vlootvernieuwing van Sabena. Dat betekent de gedeeltelijke vervanging van de grote Airbus 320-familie, aangevuld met regionale jets met een capaciteit van 50 tot 90 plaatsen.

Müller heeft vandaag nood aan 22 nieuwe, kleine vliegtuigen. De bestaande regionale vloot van 32 Avro-toestellen is vanaf 2005 aan vervanging toe.

Het Canadese Bombardier en het Braziliaanse Embraer zijn volgens waarnemers de enig mogelijke kanshebbers voor de levering van deze toestellen.


Sterker
Müller liet vorige vrijdag tijdens een interview uitschijnen waarschijnlijk niet te opteren voor een mega-order bij een leverancier.

Eenmaal men meer dan twintig vliegtuigen heeft, treden geen schaalvoordelen meer op qua training van piloten of onderhoud. Sabena kan dus even goed 50 of 25 toestellen kopen van dezelfde familie (eventueel met verschillende capaciteit).

Met twee leveranciers staat een vliegtuigmaatschappij echter heel wat sterker als het op onderhandelen aankomt over prijs, levertermijn of vervanging.