Meer dan 3.300 Noorse journalisten gaven gisteren gehoor aan de oproep van hun vakbond om het werk neer te leggen. Dat liet zijn sporen na bij Schibsted ASA, het grootste mediaconcern van het land. In het totaal worden meer dan 130 krantentitels, het nationaal persbureau NTB, diverse tv-zenders en internetmedia platgelegd. De nationale televisiezender NRK blijft wel in de ether.

De journalisten staken voor een vijfde week vakantie en nog een aanvullende week voor verslaggevers met meer dan tien jaar ervaring. Daarnaast willen ze ook een salarisverhoging. Hoelang de actie zal duren was gisteren nog niet duidelijk. De directie van Schibsted kondigde al aan dat elke dag staking het bedrijf tussen 5 en 7 miljoen Noorse kroon (700.000 tot 960.000 euro) zal kosten.

Net als veel andere mediabedrijven wil ook Schibsted het mes zetten in de kosten. De inkomsten zijn het jongste jaar niet meer wat ze geweest zijn, en dat moet ergens gecompenseerd worden, zegt de directie.

Om het allemaal nog enigszins binnen de perken te houden zal Schibsted, zolang de staking duurt, dagelijks een ,,krant'' publiceren met uitsluitend ,,seintjes'', kleine betalende aankondigingen, vooral van particulieren. Aftenposten, een bekende krant van het concern, is de belangrijkste Noorse publicatie voor dat soort advertenties.

Het aandeel Schibsted zakte gisteren net geen 4 procent op de beurs van Oslo.

  • Deze dagelijkse rubriek signaleert en verklaart opvallende koersbewegingen van een aandeel.