BRUSSEL -- Als rangeerbestuurders en lijnbestuurders van het depot Oostende morgen geen garanties krijgen over spoedige versterking, leggen ze volgende week maandag opnieuw het werk neer. Gisteren zorgde hun wilde staking heel de dag voor problemen op de lijnen Oostende-Brussel-Luik, Oostende-Antwerpen en Oostende-Kortrijk.

Crisisoverleg met de directie leidde gisterennamiddag tot de opschorting van de actie in afwachting van concrete toezeggingen door de directie morgen. ,,Er is sprake van de spoedige overplaatsing van zes West-Vlamingen vanuit Antwerpen. Morgen moet een en ander concreet worden vastgelegd. Dan zal duidelijk worden of er volgende week opnieuw wordt gestaakt'', zegt André Vanneste van de lokale afdeling van de christelijke bond ACV.

Het probleem van tekort aan bestuurders is niet nieuw en leidt geregeld tot uitbarstingen. De toename van het spoorverkeer en de vele bestuurders die op brugpensioen vertrekken leiden tot tientallen open plaatsen die de NMBS, althans in Vlaanderen, nauwelijks of niet kan invullen.

Wilfried Marnette van de socialistische bond Acod in West-Vlaanderen verwacht de komende maanden weinig of geen structurele verbeteringen. ,,Eind dit jaar gaan veel bestuurders op brugpensioen. De nieuwkomers die ons zijn beloofd, volstaan niet eens om die gaten op te vullen, laat staan dat ze voor een verlichting van het werk kunnen zorgen.''

Dat het precies gisteren, bij de invoering van de nieuwe dienstregeling, in Oostende tot een staking kwam, zou volgens ingewijden echter minstens even zeer te maken hebben met onenigheid over premies. Door de inzet van nieuw materieel in de nieuwe dienstregeling zouden enkele rangeerbestuurders minder weekends werken, en dus minder weekendpremies opstrijken.