BRUSSEL -- België telt 2,75 miljoen regelmatige internetgebruikers, stelt de internetstudie van het onderzoeksbureau InSites Consulting. Opvallend is de sterke groei van het internetgebruik bij 45-plussers.

InSites definieert een regelmatige internetgebruiker als iemand die gedurende de jongste maand minstens eenmaal actief was op het Net. In vergelijking met oktober 2000 is het aantal internetgebruikers met 35 procent toegenomen. Meer dan één op de drie van de nieuwe surfers is afkomstig uit de groep ouder dan 45 jaar. Uit het onderzoek bleek verder dat 55-plussers actiever worden op het Internet. De nieuwe gebruikers zijn wel minder intensief met het medium bezig. Ze surfen minder frequent en ook minder lang per connectie dan de meer ervaren internauten.

Gratis internetaansluitingen blijven nog steeds een middel om de toegangsdrempel tot het Internet te verlagen. Twee op de drie nieuwe internetgebruikers plaatsten hun eerste virtuele stappen via een dergelijke gratis aansluiting. Daarnaast stelt het InSites-onderzoek vast dat nieuwe internetgebruikers, gemiddeld gezien, minder hoog geschoold zijn dan de early adopters van het Internet. Insites roept ontwerpers van websites op om in de toekomst de toegang tot websites zo laagdrempelig mogelijk te houden.

Belgische internetgebruikers zien het Internet vooral als een medium dat voor privé-doeleinden gebruikt wordt. Slechts één op de vijf surfers ziet het web eerder als een instrument dat in functie van de job kan worden gehanteerd. De Belgische internetpopulatie gebruikt volgens de InSites-studie het Internet dan ook het meeste thuis. Bijna de helft van de surfers surft zelfs enkel thuis. Ook uit andere studies blijkt trouwens dat Belgen in vergelijking met andere landen relatief meer thuis dan op het werk surfen.

De voorbije maanden constateerde InSites Consulting een groei met bijna 25 procent in het aantal gebruikers van een snellere kabel- of ADSL-aansluiting. De populairste toepassing is mailen. Bijna 70 procent van de internetpopulatie verzendt gemiddeld tussen de één en vijf e-mail-berichtjes per dag. Het gros van de boodschappen wordt verstuurd via een privé-adres, slechts 22 procent van de surfers gebruikt een adres op het werk. Dat is uiteraard gekoppeld aan de toegenomen populariteit van het Internet in de huiskamer. Ook andere nieuwe communicatievormen zijn behoorlijk populair bij de Belgische surfers. Zo verstuurt 44 procent sms-berichtjes via het Net en slaat 27 procent een virtueel babbeltje, zowel via chatboxen als via instant messaging -programma's zoals ICQ en MSN Messenger.

InSites polste in het onderzoek ook naar de houding tegenover commercieel internetgebruik. Een opmerkelijke vaststelling is dat meer dan zes op de tien surfers negatief staan tegenover commerciële sms-berichtjes. Mannen hebben daarbij nog een iets negatiever gevoel dan vrouwen. Opvallend is dat mensen met minder internetervaring een iets positievere attitude hebben ten opzichte van commerciële sms dan de meer ervaren surfers. Zaken waar Belgische surfers een heel negatief gevoel bij hebben, zijn ongevraagde commerciële e-mails en het invoeren van kredietkaartinformatie op een website. Insites ondervroeg 60.000 surfers op 115 websites en vulde dat aan met een telefonische enquête bij 2.000 mensen.

www.insites.be