BEKAERT: Verliest orders door staking - FORTIS: Denkt aan overname Banco Atlantico - LOTUS BAKERIES: Akkoord over herstructurering - NMBS: Investeringsplan goedgekeurd - QUICK: Merk blijft beschermd - TAXIPOST: De Post buigt zich over filialisering


BEKAERT: Verliest orders door staking
Staaldraadfabrikant Bekaert heeft 300 ton aan bestellingen verloren door de twee weken durende staking in de fabriek van Lanklaar. Dat maakte directeur Koen Gregoir bekend. De staking heeft voorts de geplande productie van 1.000 ton staaldraad, voornamelijk voor de bandenfabrikanten Continental en Goodyear, onmogelijk gemaakt.

De staking is sinds gisteren afgelopen. Het personeel ging weer aan de slag nadat de directie was ingegaan op de eis van de 300 stakende arbeiders om drie collega's met een verlopen tijdelijk contract opnieuw aan te werven.


FORTIS: Denkt aan overname Banco Atlantico
De directie van Fortis weigerde vrijdag alle commentaar op een bericht in de Financial Times dat de Nederlands-Belgische groep de overname bestudeert van de Spaanse Banco Atlantico. Fortis zou tot een groepje van vijf kandidaat-kopers behoren, onderwie de Britse Barclays bank. De overnameprijs zou tussen 1,45 en 1,6 miljard euro bedragen.

Eerder deze maand maakte Fortis bekend dat het zijn Spaanse verzekeringsdochter Seguros Bilbao had verkocht aan de Grupo Catalana Occidente. Dat leverde Fortis 255 miljoen euro op.


LOTUS BAKERIES: Akkoord over herstructurering
De Nederlandse vakbonden zijn akkoord gegaan met de herstructureringsplannen van Lotus Bakeries. De vestiging in Amsterdam gaat dicht en de productie wordt overgeheveld naar Enkhuizen. Hierdoor verliezen 35 werknemers hun baan. De meesten kunnen op 57 jaar met vervroegd pensioen.

De kosten van de herstructurering worden geraamd op 1,8 miljoen euro. Lotus Bakeries legt hiervoor een voorziening aan in het boekjaar 2003.


NMBS: Investeringsplan goedgekeurd
De Raad van Bestuur van de NMBS heeft vrijdag het investeringsplan voor de periode 2004-2007 goedgekeurd. Tijdens die periode zal de spoorwegmaatschappij 5,8 miljard euro investeren. De federale overheid legt 3,5 miljard op tafel; uit het gen-fonds en hst-fin komen respectievelijk 716 en 998 miljoen euro en de NMBS hoest zelf 565 miljoen euro op. Er zal met de gewesten worden onderhandeld over een prefinanciering ten belope van 624 miljoen euro om een aantal werken te versnellen. Vermits de modaliteiten van de financieringsmechanismen nog moeten vastgesteld worden, wordt ten vroegste vanaf 2005 met prefinanciering gestart.

Volgend jaar wordt in totaal 1,5 miljard euro geïnvesteerd of twintig procent meer dan in 2003. Naar de modernisering van de stations gaat 86 miljoen euro en het onderhoud van het bestaande netwerk slorpt 307 miljoen euro op. Voor de uitbreiding van het netwerk wordt 106 miljoen euro uitgetrokken, het hogesnelheidsproject krijgt 557 miljoen euro en in het gewestelijk expresnet wordt 72 miljoen euro gestort.


QUICK: Merk blijft beschermd
De groep Quick zegt dat het merk Quick als restauratiedienst beschermd is voor het geheel van de Europese Unie. Het arrest van het Europees hof van Justitie heeft volgens Quick geen impact op de huidige activiteiten. ,,We mogen geen producten zoals koffie of thee onder het merk Quick verkopen'', stelt Quick.


TAXIPOST: De Post buigt zich over filialisering
De raad van bestuur van De Post heeft zich vrijdag gebogen over een eventuele filialisering van Taxipost, de pakjesdochter van De Post. Die operatie gaat worden doorgepraat met het management van Taxipost en met de vakbonden. Voor meer details is het volgens De Post ,,nog veel te vroeg''.

De vakbonden reageren ,,ongerust'' op de plannen. Ze krijgen volgende woensdag uitleg door de directie.

Een eventuele filialisering van Taxipost zou het mogelijk moeten maken om een akkoord af te sluiten met een buitenlandse partner. Taxipost telt ongeveer 1.000 werknemers. De pakjesdienst maakt dit jaar opnieuw verlies, dat tot 20 miljoen euro zou kunnen oplopen. Gedelegeerd bestuurder Johnny Thijs liet eerder al verstaan een oplossing te willen voor Taxipost. Hij zei wel de controle over het bedrijf te willen behouden, omdat de meeste kmo's in België klant zijn bij Taxipost.