De druk op Sabena om bij zijn vlootvernieuwing te kiezen voor Airbus was zeer groot. Dat getuigde Claude Palmero, voormalig lid van het directiecomité van Sabena, dinsdag in de onderzoekscommissie van de Kamer. De bestelling van 34 nieuwe Airbussen wordt door waarnemers als één van de oorzaken voor de ondergang van Sabena beschouwd.

De beslissing over de vlootvernieuwing werd genomen door de raad van bestuur van Sabena op 17 november 1997. Swissair dicteerde echter de wet. Aanvankelijk ging de discussie om de vervanging van dertien Boeings van Sabena. Vraag was of ze vervangen zouden worden door een Boeing -- waaruit de vloot van Sabena bestond -- of een Airbus -- waarop Swissair een optie had genomen.

De druk van de Zwitsers was immens, zo blijkt uit getuigenissen van Palmero. Omdat een gemengde vloot van zowel Airbus-toestellen als Boeings voor Sabena zware meerkosten met zich zou brengen (verschillende opleiding voor piloten, verschillend onderhoud,...), beslisten de Belgen de volledige vloot te vervangen.