DaimlerChrysler
©epa

STUTTGART -- Anderhalf jaar huwelijk tussen de Duitse autoconstructeur Daimler Benz en zijn Amerikaanse partner Chrysler heeft recordresultaten opgeleverd. Toch breekt er voor de groep een woelige periode aan. De constructeur moet kiezen welk nieuw automerk het wil kopen en welke andere nevenactiviteiten het in de etalage zet.

Jürgen Schrempp, de wat koele voorzitter van DaimlerChrysler, bekend om zijn harde, humorloze stijl, doet het in veel opzichten beter dan zijn Duitse collega's Ferdinand Piëch (Volkswagen) en Joachim Millberg (BMW).

DaimlerChrysler heeft geen last van overproductie, de bedrijfsplaag die andere Europese autoconstructeurs teistert. De vraag naar de verschillende modellen van Mercedes en Chrysler was nauwelijks te volgen, zei Schrempp. Vooral in de Verenigde Staten brak de verkoop alle records. De operationele winst van het concern steeg met liefst 28 procent tot 11 miljard euro. De totale omzet steeg naar 150 miljard euro, een stijging met 14 procent tegenover 1998.

Na 18 maanden kan Schrempp een financieel kerngezond bedrijf presenteren. Maar dat wil niet zeggen dat de man geen problemen heeft. De beurs toont weinig interesse voor het DaimlerChrysler-aandeel. Alleen dit jaar is de koers van het aandeel met 15 procent gezakt. ,,DaimlerChrysler is een bedrijf dat zijn aandeelhouders toegevoegde waarde biedt'', was dan ook de mantra die meermaals door het congrescentrum weerklonk.

Bij de verzamelde internationale pers was er veel interesse voor de mogelijke overname van een kleiner automerk. Schrempp bevestigde dat er gesprekken liepen met twee constructeurs. Peugeot PSA was daar niet bij, zei hij formeel. Over de Koreaanse autofabrikant Daewoo sprak Schrempp ontwijkend. De ambitieuze plannen in Azië -- DaimlerChrysler wil er binnen tien jaar 25 procent van zijn omzet realiseren -- zijn misschien een teken.

Toch lijkt de fusie nog niet helemaal verteerd. Achter de mooi stijgende cijfertjes gaat een moeizame integratie van de Amerikaanse tak schuil. Die klaagt al een tijdje over de toenemende ,,germanisering'' van het concern. Maar ook de Amerikaanse aandeelhouders blijven in de kou. Door de zwakke euro zien zij hun dividend dit jaar zelfs gevoelig dalen.

Daarnaast is er een probleem van omvang. De groepsportefeuille is veel uitgebreider dan de naam van de autoconstructeur laat vermoeden. DaimlerChrysler staat onder meer ook voor informatica-activiteiten, telecombelangen, een spoorwegdochter en ruimtevaart.

Het komende jaar wordt het uitkijken welke koers DaimlerChrysler zal kiezen. Hij suggereerde een beursgang of ,,een andere oplossing'' voor informaticadochter Debis. Eerder had hij al beslist de ruimtevaartdochter Dasa los te laten. Die zal in de komende zomer opgaan in de Europese luchtvaartholding EADS. Anderzijds verdedigde Schrempp zijn verlieslatende spoorwegdochter, Adtranz.

Geen persconferentie tegenwoordig of het e-woord komt ter sprake. Tijdens het weekeinde raakte bekend dat DaimlerChrysler, Ford en General Motors de krachten op het web zouden bundelen.

De aangesloten partners van het project zouden tot 40.000 frank per geproduceerde auto kunnen besparen, berekende de zakenbank Goldman Sachs.