BRUSSEL -- Met een omzetgroei van 86 procent en een marktaandeel van 27 tot 28 procent is Packard Bell ook het afgelopen jaar de best verkopende pc-constructeur in België. De Belgische groei overvleugelde zelfs die in alle andere Europese landen.

Packard Bell, de consumentendivisie van Nec Computers, verkocht vorig jaar voor meer dan 40 miljard fr. pc's in Europa, een groei met 25 procent tegenover 1998. De computerbouwer is Europees marktleider, en kon die positie nog versterken in onder meer Groot-Brittannië en Frankrijk. Wereldwijd staat Nec-Packard Bell op de vijfde plaats.

In België overschreed de omzet voor het eerst de 2 miljard fr., goed voor een verkoop van 51.650 pc's. Van het aanbod voor een gratis internetabonnement bij aankoop, een aanbod dat tevens gold voor de bestaande Packard Bell-gebruikers, werd gretig gebruik gemaakt. Ongeveer de helft van de klanten ging erop in.

Een belangrijke reden voor de goede verkoopcijfers, is het gehanteerde distributiemodel, zegt country manager voor België Michel De Bièvre. Ongeveer de helft van de computers wordt afgezet via gevestigde distributeurs, zoals Selexion, Photohall en Exell. De andere helft gaat naar een voortdurend groter wordend netwerk van zelfstandige kleinhandelaars die zich bevoorraden bij distributeurs Computer 2000 en Actebis. Verkopen via het Internet blijven verwaarloosbaar klein. Volgens De Bièvre is zeker de individuele consument daar nog niet aan toe.

Opmerkelijk is dat de gemiddelde verkoopprijs voor een Packard Bell-computer licht steeg, met 50 dollar tot 1.200 dollar (48.000 fr.), in een markt met aanhoudende prijsconcurrentie. ,,Mensen die aan hun tweede pc toe zijn, tonen zich bereid wat meer te betalen voor een betere pc. Onze merkbekendheid speelt daarbij ook mee. De duurdere pc's uit onze productenreeks verkochten bovendien goed, waardoor de gemiddelde verkoopprijs wat hoger uitkwam'', zegt De Bièvre.

Dit jaar wil Packard Bell vooral de verkoop van draagbare pc's verbeteren en de markt van kleinere professionele gebruikers aanpakken met een bijkomende productenlijn. De verkoop kan verder groeien naar 2,7 miljard, maar 3 miljard fr. vindt De Bièvre niet ,,onrealistisch''.

Packard Bell heeft in België een equipe van 15 mensen. Indien daar een dienst na verkoop bijkomt, waarvoor België nu nog is aangewezen op Frankrijk, moet dat snel uitgroeien naar 40 werknemers. Dit jaar ook wil de groep het merk Nec, waarmee de computerbouwer in de Verenigde Staten en Azië aanwezig is, lanceren in Europa.