• Zaterdag 20 januari. De SAirGroup en de Belgische staat sluiten een princiepakkoord over Sabena. Er komt 10 miljard frank vers kapitaal, vier van de overheid en zes van SAirGroup. Daarnaast moet een bezuinigingsplan 15 miljard frank opbrengen (Blue Sky).
  • Zaterdag 3 februari. De SAirGroup maakt bekend dat Paul Reutlinger op het einde van de maand opstapt.
  • Maandag 5 februari. Directie en vakbonden van Sabena doen een eerste belangrijke stap op weg naar een sociaal akkoord. De directie belooft het behoud van minimale werkgelegenheid bij elk van de huidge activiteiten en wil naakte ontslagen vermijden.
  • Woensdag 7 februari. De Sabena-piloten leggen in de vroege ochtend het werk neer, een dag voor een beslissende aandeelhoudersvergadering. Tegen de middag hebben ze voldoende ,,positieve signalen'' om de actie af te blazen.
  • Vrijdag 16 februari. De piloten van Sabena en Sobelair sluiten een akkoord over het besparingsplan Blue Sky. Eerder op de dag waren bonden en directie tot een akkoord gekomen voor het grondpersoneel.
  • Maandag 19 februari. De aandeelhouders zullen vrijdag formeel instemmen met 10 miljard frank vers kapitaal voor Sabena. Dat betekent echter geenszins dat het vertrouwen van de SAirGroup in Sabena hersteld is, zo blijkt na afloop van de raad van bestuur.
  • Woensdag 7 maart. Nog geen twee maanden nadat hij aan het hoofd kwam van de luchtvaartactiviteiten bij SAirGroup, stapt Moritz Suter op. De man had zich in die korte tijd enkele keren onderscheiden met weinig vleiende uitlatingen over Sabena.
  • Zondag 11 maart. De SAirGroup leed in 2000 een verlies van niet minder dan 2,5 miljard Zwitserse frank, zo'n 65 miljard frank.
  • Maandag 12 maart. De SAirGroup krijgt een zware klap op de beurs. Nu verliescijfers circuleren, zouden de tegenvallende resultaten toch voor 2 april bekendgemaakt worden, tegelijk met een ingrijpend herstructureringsplan. De onrust bij Sabena groeit.
  • Vrijdag 16 maart. De leiding van de SAirGroup komt in handen van Mario Corti, lid van de raad van bestuur, maar ook nog financieel directeur bij Nestlé.
  • Maandag 2 april. De SAirGroup doet het met 75 miljard frank verlies nog slechter dan verwacht. Sabena boekte vorig jaar een nettoverlies van 13 miljard frank.
  • Dinsdag 3 april. Hoewel de SAirGroup op 20 januari beloofd had 6 miljard frank in Sabena in te brengen en de afdelingen cargo, catering en groundhandling van Sabena en Sabena Technics onder te brengen in de eigen groep in ruil voor vers geld, kan dat niet meer. Christoph Müller, gedelegeerd bestuurder van Sabena, moet op zoek naar andere geïnteresseerden om de best mogelijk opbrengst te realiseren.
  • Donderdag 26 april. Fred Chaffart wordt de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur van Sabena.
  • Donderdag 17 mei. Sabena ziet af van de ingebruikname van vijftien nieuwe Airbus-toestellen in afwachting van een nieuw businessplan.
  • Vrijdag 15 juni. De Franse SAirGroup-dochter AOM/Air Liberté legt de boeken neer.
  • Maandag 18 juni. De raad van bestuur van Sabena legt de redding van de maatschappij in handen van aandeelhouders en personeel. Minister Daems is bereid vers geld in Sabena te pompen.
  • Dinsdag 3 juli. De Sabena-aandeelhouders vechten het uit voor de rechter. De Belgische regering eist in eerste instantie 500 miljoen euro (20 miljard frank) van Swissair voor niet-naleving van het contract.
  • Vrijdag 6 juli. Sabena sluit zich aan bij de klacht van de Belgische overheid tegen mede-aandeelhouder Swissair.
  • Dinsdag 17 juli. De Belgische regering en Swissair bereiken een akkoord over Sabena. De twee aandeelhouders injecteren, gespreid over twee jaar, 430 miljoen euro (17,3 miljard frank). België tekent voor 40 procent (7 miljard frank).
  • Dinsdag 7 augustus. Berichten over het businessplan voor Sabena zorgen voor felle reacties bij de vakbonden.
  • Donderdag 9 augustus. 1.400 voltijdse banen, 9 vliegtuigen en 8 bestemmingen minder. Dat is in een notendop de inhoud van het businessplan voor Sabena van Christoph Müller.
  • Donderdag 6 september. De Sabena-piloten staken 24 uur met beperkte impact.
  • Vrijdag 7 september. De piloten starten een onaangekondigde staking. De directie reageert met een kortgeding en eis tot dwangsom. De rechter geeft de directie gelijk. De piloten hervatten de vluchten.
  • Dinsdag 11 september. 11 september.
  • Zondag 23 september. Een weekend van sociaal overleg brengt geen oplossing. Zondagavond wordt een sociaal bemiddelaar aangesteld.
  • Woensdag 26 september. Sabena bereikt overeenstemming over een referendum over het businessplan.
  • Vrijdag 28 september. Alleen een mirakel kan Sabena nog redden. De piloten staken voort.
  • Maandag 1 oktober. Swissair vraagt een gerechtelijk akkoord aan en komt niet over de brug met de beloofde kapitaalinjectie voor Sabena.
  • Woensdag 3 oktober. Sabena vraagt een gerechtelijk akkoord aan en de regering zegt een overbruggingskrediet van 125 miljoen euro (5 miljard frank) toe, waardoor de maatschappij een maand respijt krijgt.
  • Donderdag 4 oktober. City Bird vliegt niet meer. De chartermaatschappij is failliet. 639 werknemers staan op straat.
  • Woensdag 17 oktober. De Europese Commissie keurt het overbruggingskrediet voor Sabena goed.
  • Vrijdag 26 oktober. Op de Brusselse rechtbank van koophandel zijn 1.100 vorderingen binnengekomen tegen Sabena.
  • Dinsdag 6 november. De raad van bestuur van Sabena vraagt op de rechtbank van koophandel het faillissement aan.
  • Woensdag 7 november. Sabena nv is failliet. Zowat 6.000 mensen verliezen onmiddellijk hun baan. Voor nog vele andere duizenden breken al even onzekere tijden aan.
  • De Belgische regering zegt, met de hulp van Etienne Davignon en Maurice Lippens, 155 miljoen euro particulier geld te kunnen bijeenbrengen voor de start van een nieuwe, bescheiden, Belgische luchtvaartmaatschappij. Het begin van een maand bedelen en vergaderen.

  • Dinsdag 20 november. Sabena Technics vraagt de overheid te helpen bij de financiering van het sociaal plan en de begeleiding van het ontslag voor 700 werknemers.
  • Vrijdag 7 december. Vlaanderen stapt niet mee in de constructie met DAT, de Sabena-dochter die de basis moet vormen voor de nieuwe luchtvaartmaatschappij.
  • Donderdag 13 december. Tijdens een tumultueuze rechtbankzitting blijkt bij schuldeisers onvoldoende steun te bestaan voor een herstelplan van Sabena-coördinatiecentrum SIC via een investering in DAT. De curatoren verijdelen de stemming en werken een nieuw plan uit.
  • Woensdag 19 december. Lippens en Davignon bieden 1 euro voor DAT en beweren 100 miljoen van SIC niet rechtstreeks nodig te hebben voor hun businessplan. Zij vinden bovendien een privé-investeerder voor het miljard frank van de Vlaamse overheid. Ingewijden beweren dat een holding van Richard Branson (Virgin) tekent voor de investering.
  • Vrijdag 20 december. De Sabena-curatoren aanvaarden het bod. De SN Airholding van Lippens en Davignon benoemt Rob Kuijpers tot voorzitter van de raad van bestuur van DAT. De samenwerking met Virgin Express lijkt weer cruciaal voor de overleving.
  • Woensdag 26 december. Rechtbank verleent SIC geen gerechtelijk akkoord. Maar sinds het bod van Lippens en Davignon op DAT is het voortbestaan van SIC niet langer essentieel voor DAT, wel de kwijtschelding van de schulden. Maar daarover kan een apart akkoord worden gesloten.