BRUSSEL (belga) -- De verbruikersorganisatie Test-Aankoop en het Bestuur van de Economische Inspectie hebben verschillende klachten ontvangen over een publiciteitscampagne van de warenhuisketen Aldi. Die bood deze week een digitaal fototoestel aan voor relatief weinig geld, maar de te beperkte voorraad bleek kort na opening al helemaal uitgeput.

Volgens de klachten waren er slechts enkele toestellen per filiaal voorhanden en dat was te weinig om aan de vraag te voldoen. Bovendien zou in verschillende filialen een deel van die beperkte stock meteen verkocht zijn aan de personeelsleden van de Aldi-keten zelf.

Volgens de consumentenvereniging Test-Aankoop gaat het om een inbreuk op de wet op de handelspraktijken. ,,Bij een nationale reclamecampagne voor een bepaald product, moet men de voorraad op die campagne afstemmen. Dat is hier niet het geval,'' zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop. ,,Een campagne als deze is een duidelijk voorbeeld van lokvogelpraktijken''.

Volgens Ivo Mechels kunnen gedupeerden een klacht indienen bij het Bestuur van de Economische Inspectie. Dat kan, indien de klacht na onderzoek gegrond blijkt, een pv opstellen. Dat blijft voor de eerste maal bij een aanmaning, maar bij recidive krijgt het bedrijf of de winkel in kwestie een administratieve boete opgelegd.

Test-Aankoop zelf heeft de Economische Inspectie ingelicht over de klachten die het woensdag ontving. Ook enkele krantenredacties kregen gisteren ,,klaagmailtjes''.