BRUSSEL -- De Nederlandse bank ABN Amro heeft met de Delta Lloyd Groep een joint venture opgericht voor de verkoop van verzekeringsproducten via het netwerk van de bank. De samenwerking betreft wel alleen Nederland, en heeft geen gevolgen voor België.

Door de samenwerking verwerft Delta Lloyd een derde distributienet, naast Delta Lloyd dat met makelaars werkt, en Ohra, een rechtstreekse verzekeraar. De drie distributiekanalen zullen wel volledig onafhankelijk van elkaar werken. De producten zullen in de bankkantoren worden verkocht onder het label ABN Amro. Delta Lloyd krijgt vanaf 1 januari het exclusieve recht om dergelijke verzekeringsproducten te verkopen via ABN Amro.

Om de samenwerking te concretiseren, werd een joint venture opgericht. ABN Amro brengt daarin zijn verzekeringsactiviteiten onder, met uitzondering van de verkoop- en marketingactiviteiten. Delta Lloyd betaalt ABN Amro 262,5 miljoen euro cash voor een belang van 51 procent in de gezamenlijke onderneming, en krijgt ook de management verantwoordelijkheid.

Afhankelijk van de behaalde omzetdoelstellingen de komende vijf jaar, zal Delta Lloyd daarbovenop nog eens maximum 25 miljoen euro betalen. De strategische verantwoordelijkheid blijft een gedeelde verantwoordelijkheid van de twee aandeelhouders.