Inktomi, de Amerikaanse maker van een populaire zoekmachine op het Internet, heeft maandag een zware dreun van achttien procent op de Nasdaq gekregen. De reden: Yahoo, de populairste portaalsite ter wereld, heeft niet gekozen voor Inktomi, maar voor het jonge Google om het zoeken op het Internet te vergemakkelijken.

Deze gebeurtenis geeft aan hoe machtig en krachtig de signaalfunctie van Yahoo wel is voor het internetgebeuren. Maandelijks ontvangt Yahoo 48 miljoen bezoekers.

Daarnaast is het een teken van hoe snel het kan gaan in deze hoogtechnologische wereld. Een bedrijf dat nu aan de top staat en op een technologische voorsprong rekent, kan morgen al voorbijgelopen en achtergelaten worden door een nieuwe, jonge concurrent.

Zoekmachines zijn uiterst belangrijk geworden, want een kat vindt haar jongen niet meer terug in de onvoorstelbare berg informatie die het Internet biedt. Snel en accuraat zijn weg vinden door de honderden miljoenen webpagina's is dus van cruciaal belang.

Google is een niet-beursgenoteerde onderneming uit het Californische Mountain View. Het werd gesticht in 1998 door enkele studenten aan de universiteit van Stanford. Het bedrijf zegt dat het de snelste zoekmachine ter wereld heeft ontworpen.

Om een idee te geven van de duizelingwekkende snelheid van de zoekrobot van Google: hij zou volgens de bedrijfsleiding in staat zijn om een berg papier van honderd kilometer hoog in iets minder dan een halve seconde volledig te scannen. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar het schijnt wel degelijk te kloppen. De zoeker is tevens in staat een opzoeking te doen in tien verschillende talen. Google heeft trouwens al verscheidene prijzen gewonnen met zijn nieuwe zoekmachine.

Inktomi haastte zich om te zeggen dat Yahoo voor Google heeft gekozen omdat dit jonge bedrijfje een aantrekkelijker prijsvoorstel had gedaan en niet omdat het technologisch de betere zou zijn.

Yahoo liet maandag overigens weten dat het de technologie van Inktomi wel zal gebruiken in een nieuwe portaalsite die voor het bedrijfsleven is bedoeld. Yahoo neemt en Yahoo geeft.

  • Deze dagelijkse rubriek signaleert en verklaart opvallende koersbewegingen van een aandeel.