Terwijl geschenkzoekers Fifth Avenue, Oxford Street en de Champs Elysées overspoelen, is Kerstmis al voorbij voor de verkopers op het Internet. De meeste on line-shoppers vreesden voor een late levering en bestelden hun geschenken dus al twee of meer weken geleden.

Analisten waarschuwden dat de feestdagen een levensbelangrijke periode zouden worden voor de vele jonge bedrijven in de elektronische handel. Die gaven miljoenen uit om hun naam bekendheid te geven. Vorige week hadden ze hun handen vol om net voor Kerstmis de bestellingen te leveren. Dan werd ook duidelijker hoe de drukste maand voor de on line-verkopers verlopen was.

,,Het was een fantastisch jaar, maar het is te vroeg om te zeggen of het zo fantastisch was als velen hadden gehoopt'', zegt David Cooperstein, analist voor de e-handel bij Forrester Research.

Media Metrix en Nielsen NetRatings zijn twee bedrijven die metingen doen van het verkeer op de websites. Volgens hun cijfers zijn de gevestigde bedrijven als Amazon.com, barnesandnoble.com en CDnow.com de grote winnaars van dit seizoen. De cijfers van Media Metrix tonen aan dat Amazon op zijn site voor boeken, muziek en elektronica driemaal meer bezoekers kreeg dan elke andere on line-verkoper. De cijfers gelden voor de vier weken voor 19 december.

,,Je moet maar naar om het even welke postkamer gaan in om het even welk kantoor in het land, en je ziet stapels dozen staan met daarop Amazon'', zegt David Cooperstein. Om dat te realiseren, spendeerde Amazon een veel kleiner deel van zijn inkomsten aan publiciteit dan kleinere concurrenten, voegt hij eraan toe.

De gegevens van Media Metrix en Nielsen NetRatings verschillen en geven niet aan hoeveel de bezoekers van de sites uitgegeven hebben. Maar de twee bedrijven zijn het erover eens dat eToys zijn concurrenten toysrus.com en KBkids.com heeft verslagen in de categorie die het goed doet tijdens feestdagen: de verkoop van speelgoed.

Maar die resultaten hadden geen weerslag op de aandelenkoersen van die bedrijven. Sinds eind november verloor toysrus 20 procent van zijn beurswaarde en die van eToys daalde met de helft.

,,EToys heeft het blijkbaar wel goed gedaan wat het bezoekersaantal betreft, maar we hebben begrepen dat het problemen had met de leveringen'', legt een analist uit. Toysrus.com was de eerste on line-verkoper die toegaf dat hij problemen had om de geschenken op tijd te leveren, maar concurrenten zouden dezelfde problemen gehad hebben.

Amazon lijkt de uitzondering te zijn, zegt de analist. Door de hoge verwachtingen van de beleggers, kon het bedrijf het zich niet veroorloven om dit seizoen te falen.

De lijst van Nielsen NetRatings, met daarop de 25 drukst bezochte websites, toont een sterke prestatie van een aantal bedrijven die zowel via het Internet als via een echte winkel hun goederen verkopen. De warenhuisgroepen JC Penney, Gap en Wal-Mart staan allemaal in die top 25. Het valt op dat Wal-Mart, dat sinds twee weken geleden geen tijdige levering meer verzekert, het meeste verkeer te verwerken kreeg rond eind november. Bij JC Penney kwam die piek twee weken later, in de week van 12 december. Dat bedrijf heeft een jarenlange ervaring met kerstleveringen dankzij zijn postorderafdeling.

Het verkeer naar populaire veilingsites zoals eBay en vakantiesites zoals Expedia was goed tijdens de afgelopen maand.

Volgens Nielsen NetRatings zijn de andere grote winnaars de winkelafdelingen van AOL en Yahoo!. Dat zijn nog altijd de pagina's die vele internetgebruikers het eerst zien telkens ze zich aanmelden.

Een verrassing is echter dat sommige bedrijven, die vooraf gezegd hadden dat ze een agressieve publiciteit zouden voeren, blijkbaar hebben besloten om minder uit te geven dan gepland.

De echte resultaten zullen pas eind januari bekend zijn. Dan maken de on line-verkopers hun verkoopcijfers van de feestdagen bekend. Voor de bedrijven die niet aan de verwachtingen konden beantwoorden, zal de kater na Kerstmis pijnlijk zijn.

Copyright Financial Times