BRUSSEL -- ,,Neen, geen oorlog, we gaan het oplossen bij een glas wijn'', had Luc Bertrand, voorzitter van Ackermans & van Haaren (AVH), beloofd over de strijd om GIB met de Nationale Portefeuillemaatschappij (NPM). Dat werd gisteren realiteit maar Cheval Blanc, de wijn van Albert Frère, heeft Bertrand nog niet gezien. ,,Dat is iets voor de komende weken'', zei Gilles Samyn, luitenant van Albert Frère. Samyn heeft zijn buit al binnen.

Het juweeltje waarop AvH zichzelf wou trakteren, heeft wat van zijn glans verloren nu AvH is overgegaan tot een machtsdeling bij GIB. Beide holdings gaan na afloop van het bod van AvH, dat expliciet gesteund wordt door NPM, elk een belang van 50 procent in GIB nemen. De biedprijs wordt verhoogd van 42 euro tot 43 euro.

De dooi tussen beide partijen is er vrij snel gekomen. Beide partijen beseften dat er geen ruimte was voor een biedingsoorlog. Beide holdings hadden -- blijkbaar zonder het van elkaar te weten -- hun oog op GIB laten vallen. Dat gebeurde rond dezelfde periode, ergens rond mei, toen de waarde van GIB op de beurs sterk onder de eigenlijke waarde van de holding gezakt was.

NPM liet vóór de zomer al weten aan de aandeelhouders van GIB dat de holding interesse had om GIB over te nemen. AvH zag eenzelfde opportuniteit en het enthousiasme voor het idee nam nog toe toen Max Jadot, hoofd van de Brusselse zakenbankafdeling van Fortis Bank, zijn diensten ter beschikking stelde om het project te begeleiden. Dat er iets met GIB te doen was, was Fortis evenmin ontgaan. Wie Jadot nog allemaal benaderde met zijn investeringsideetje, is niet bekend.

In Charleroi was het ongenoegen groot toen vorige week maandag AvH bekend maakte 41 euro te bieden per aandeel GIB. NPM sneed AvH prompt de weg af door twee Angelsaksische fondsen die de AvH-prijs niet zagen zitten, uit te kopen waardoor NPM de hand legde op een belang van 11,85 procent. Terwijl NPM in de VS kocht, verhoogde AvH zijn biedprijs tot 42 euro. Dat betekende dat een tegenbod, dat minimaal 5 procent hoger moet zijn, voor NPM erg duur werd.

Door bekend te maken tegen welke prijs het had gekocht, 43 euro per aandeel, zette Charleroi wel een nieuwe referentieprijs in de markt waardoor AvH's bod van 42 euro geen schijn van kans had. Die wetenschap woog op de koers van AvH. AvH stond voor de keuze zijn bod te zien mislukken, of een gesprek aan te gaan met NPM.

Ergens maandag spraken beide partijen elkaar voor het eerst over GIB. Daarop volgden nog ontmoetingen, maar al heel snel raakten beiden het eens om de buit onder elkaar te verdelen. De biedprijs werd op 43 euro gebracht, de referentieprijs die NPM zelf in de markt had gezet. Over de verdeling van de cash zullen beide partijen het snel eens worden. Hoe ze samen de lange-termijntoekomst van de hamburgerketen Quick zien, was gisteren nog een open vraag.

Waarnemers merkten op dat AvH veel geld had kunnen besparen door op voorhand een praatje met NPM te maken. Bertrand lijkt niet geneigd die theorie te onderschrijven.

,,Hadden we geweten dat NPM op de deal zat, waren we eraf gebleven'', zei Bertrand gisteren.