BRUSSEL -- De generieke geneesmiddelenverkoper Docpharma waagt zich aan een eerste grote overname. Met de Nederlandse sectorgenoot Apothecon neemt het een bedrijf over dat ongeveer even groot is. Een principiële overnameovereenkomst is getekend. Docpharma wil de overname onder meer betalen door vers kapitaal aan te boren, maar dat moet nog wel gebeuren.

Docpharma wil de huidige overnamedeal gedeeltelijk financieren door vers kapitaal op te halen via een privé-plaatsing. Volgens gedelegeerd bestuurder Leon Van Rompay moet de kapitaalinjectie ook voldoende ruimte bieden om in de toekomst andere belangrijke deals financieel rond te krijgen. Hij argumenteerde uitgebreid waarom Docpharma de internationale toer opgaat.

Eigenlijk plande Docpharma gisteren de bekendmaking van de jaarresultaten. Naast de overname was er nog een tweede thema prominent aanwezig: de flamboyante topman Van Rompay predikte zijn geloof in een doorbraak van generieke (merkenloze) geneesmiddelen tegen 2005.

Met een omzetstijging van 333 procent tot 18,8 miljoen euro en een nettowinst van 886.000 euro tijdens het boekjaar dat liep tot 30 juni, profileerde Docpharma zich gisteren als een exponentiële groeier. Het voorgaande boekjaar werd overigens nog afgesloten met een nettoverlies van 1,4 miljoen euro. De sterke groei heeft veel te maken met een rist overnames.

Maar de komende drie jaar verwacht Leon Van Rompay een doorbraak van de generieke geneesmiddelen in België. Deze doorbraak zal de motor worden van de sterke omzet- en de winststijgingen van zijn bedrijf, beloofde hij gisteren.

Hij illustreerde met een rist grafieken dat Docpharma goed op weg is om met goedkopere generieke kopieën van enkele van de best verkopende geneesmiddelen ter wereld de Belgische markt te veroveren.

Tegen 2005 verwacht hij een omkering van de omzetverhoudingen tussen de 200 beste verkopende geneesmiddelen en hun goedkopere generieke versies. Vandaag bedraagt de omzet van de merkgeneesmiddelen nog 1,4 miljard euro tegenover 300 miljoen euro voor de generieken. Van Rompay presenteerde gisteren een raming voor 2005 waarbij de generieke varianten 1,27 miljard euro omzet opleveren en de merkproducten slechts 474 miljoen euro.

Met de overname van het Nederlandse Apothecon maakt Docpharma voor het eerst duidelijk dat het zich niet wil beperken tot de uitbouw van een sterke Belgische marktpositie. Apothecon is in Nederland met een omzet van 9,8 miljoen euro de nummer zes in de rangschikking van de generiekenbedrijven. De winstgevendheid van het bedrijf is door de zware concurrentie op de Nederlandse generiekenmarkt beperkt. Volgens Docpharma heeft het bedrijf enkele troeven in handen die de komende jaren hun vruchten moeten afwerpen. Zo heeft het onder meer een overeenkomst gesloten met 70 apotheken waar uitsluitend generieken van Apothecon zullen worden verkocht.

Volgens de bedrijfsleiding van Docpharma biedt de schaalvergroting ook grote voordelen op het vlak van de productie van generieken. Het registratiedossier voor nieuwe producten leidt het tot een serieuze versterking van het huidige management van het Belgische generiekenbedrijf. Apothecon was een onderdeel van een bedrijvengroep die nu volledig wordt verkocht door de eigenaar Theo Berendsen. Docpharma betaalt de overname voor een deel in contanten (1 miljoen euro) en voor een deel met aandelen (ter waarde van 0,75 miljoen euro).