BRUSSEL -- De vakbonden en de directie van Alcatel Bell, en achter de schermen alle werknemers van het telecombedrijf, gaan de komende weken moeilijke consultaties en sociale onderhandelingen in die inmiddels klassiek zijn bij een collectief ontslag. Hoewel Alcatel zo rationeel mogelijk ingreep, zullen de emoties in heel wat vestigingen hoog oplopen gezien de onverwacht grote snoeibeurt.

De naakte cijfers zijn hard. Alcatel Bell, vandaag 3.806 werknemers, schrapt 1.073 banen, 690 bedienden en 383 arbeiders. De componentenfabriek in Gent gaat dicht. 159 arbeiders en 26 bedienden staan op straat, ,,indien in laatste instantie geen overnemer gevonden wordt''. De vestiging staat echter al een jaar vruchteloos te koop. De markt voor printplaten is ingestort, de loonkosten zijn te hoog en het is een relatief licht product. Dat maakt het goedkoop om te importeren. De Alacatel-vestiging in Hoboken is in deze herstructurering niet getroffen.

De ADSL-fabriek in Geel blijft bestaan, maar wordt nog zwaarder getroffen dan Gent met 198 arbeiders en 50 bedienden die hun baan verliezen.

De overige ontslagen vallen in het Antwerpse. Onder andere de impact van de aangekondigde verhuizing van de traditionele telefonie-activiteit (switch 12-40) van Antwerpen naar Duitsland is nu becijferd op 300 ingenieurs.

,,Het is geen lineaire maatregel'', benadrukt woordvoerster Tru Lefevere. ,,In ruil krijgen wij meer Internet-competentie. We hebben gekeken naar de technologische evolutie, de marktvraag en de verschillende activiteiten.''

Bij de stafdiensten sneuvelen honderd banen. Door de samenvoeging van departementen ontstaan 193 dubbele functies. ,,We hebben overal gekeken naar efficiëntieverhoging'', zegt Lefevere.

De aangekondigde verhuizing naar een nog te bouwen hoofdzetel aan het Antwerpse Kievitplein komt niet in het gedrang. Die centralisering van alle Antwerpse diensten moet op termijn een kostenbesparing opleveren.

De wereldwijde herstructurering bij Alcatel -- min 23.000 banen tegen eind 2003 -- is een gevolg van de crisis in de telecomsector. De klanten van bedrijven als Alcatel, Lucent, Nortel of Siemens moeten volop eigen schulden afbouwen en investeren niet langer in netwerken. Daardoor zien leveranciers hun bestellingen teruglopen en de inkomsten dalen.

Alcatel, en concurrenten, voeren al sinds 2000 sanering na sanering door, maar voorlopig lijkt weinig beterschap merkbaar in de sector. Nortel moest gisteren alweer melden dat het zijn (al verlaagde) omzetvoorspelling niet zal halen.