De Duitse regering mag vanaf 2 november een tolsysteem voor vrachtwagens invoeren. Dat heeft minister van Transport Manfred Stolpe dinsdag in Brussel bedongen bij de bevoegde Europese commissaris, Loyola de Palacio. In ruil moet Duitsland wachten op groen licht uit Brussel om de geplande compensaties toe te kennen aan de transportbedrijven.

De Duitse regering broedt al een tijdje op de invoering van een tolsysteem, waarbij alle vrachtwagens zwaarder dan 12 ton tussen 0,10 en 0,17 euro per kilometer moeten betalen voor het gebruik van Duitse snelwegen. Die operatie moet de schatkist 2,8 miljard euro per jaar opleveren.

Eind juli begon de Commissie een onderzoek naar de Duitse plannen. Berlijn wou de transportbedrijven compensaties aanbieden in de vorm van verlaagde brandstoftaksen. De Commissie vermoedde echter dat het compensatieregime een vorm van verdoken staatssteun voor Duitse transporteurs betrof. Stolpe en de Palacio kwamen dinsdag overeen om het tolsysteem en de compensatieregeling te scheiden.