GENT -- Je merkt aan het aandeel Tele Atlas, een jaar na de beursgang, dat de telematicaweg nog bezaaid ligt met hindernissen. De grootste digitale kaartenproducent ter wereld trok tegen 18 euro naar de Neuer Markt. Gisteren noteerde het aandeel op 6,30 euro. Als inhoudsleverancier voor de telematica-industrie geldt Tele Atlas nochtans als een potentieel winnaar.

Die beurskoers is niet zo dramatisch, vindt Gentenaar Alain De Taeye, oprichter, voorzitter en gedelegeerd bestuurder van Tele Atlas. ,,Kijk naar onze balans. Onze bankrekening is goed gestijfd. We kunnen het winstpunt (halfweg 2003) bereiken zonder opnieuw naar de beurs te moeten. De markt beschouwt ons als een technologiebedrijf, maar we zijn een inhoudsleverancier.''

Zeventig procent van de omzet haalt Tele Atlas in de autowereld. Kernmarkt is de ondertussen klassieke navigatie. Daarnaast is er telematica als verbinding tussen een voertuig en diensten en ten derde ADAS, Adaptive Driver Assistance Systems.

,,Wij zorgen voor de plaatsgebonden diensten'', zegt De Taeye. OnStar bijvoorbeeld, het grootste telematicaplatform ter wereld, is erg gericht op veiligheid. Als er iets gebeurt met je wagen, druk je op de rode knop en komen de hulpdiensten automatisch naar de plek waar je staat. ,,Ook verkeersinformatie verloopt via onze kaarten.''

De toepassingen worden steeds straffer. Zo is er de zogenaamde pushtelefonie. ,,Je rijdt door een straat en plots zegt een stem: ,,Kijk eens rechts welke film hier speelt. Is dat niets voor u?'', beschrijft De Taeye. ADAS zorgt er bijvoorbeeld voor dat een auto afremt als hij een haarspeldbocht nadert of waarschuwt als je in slaap valt omdat de wagen van zijn baan afwijkt.

Cruciaal is dat kaarten up-to-date zijn. Cd-roms met wegenkaarten moeten permanent aangepast worden, liefst door automatisch nieuwe informatie door te sturen. Dit verklaart waarom de digitale kaarten zo kostenintensief zijn. Eerst om ze te maken, daarna om ze te actualiseren. Dat maakt wel dat Tele Atlas zeer moeilijk van zijn marktleiderspositie verdrongen zal worden.

Naast de automarkt verwacht Tele Atlas veel van telecomoperatoren die extra diensten willen aanbieden via gsm. ,,Met navigatie alleen zouden we het al goed doen, maar als dit erbij komt ...'', zegt De Taeye beschouwend.

Tele Atlas haalt 25 procent omzet uit de GIS-markt. Dat zijn bedrijven die de kaarten gebruiken voor toepassingen als ,,hoe leg ik mijn telefoonlijnen'' of ,,waar vestig ik een hamburgerrestaurant'' (geo-marketing)?

Ondanks het optimisme bij De Taeye geeft Commerzbank Tele Atlas in een onderzoeksrapport een koersdoel van 6 euro. De bank gaat uit van een succes op lange termijn, en winst vanaf 2004. De groei zou wel vertragen door de onvermijdelijke daling van de prijs voor informatie.