WEZEMBEEK-OPPEM -- Werknemers van De Post die door collega's of chefs worden gepest, kunnen binnenkort terecht bij een speciaal antimobbing- meldpunt. Frans Rombouts, de topman van De Post, maakte dat bekend in het postkantoor van Wezembeek-Oppem. Een postbode van dat kantoor pleegde in oktober vorig jaar zelfmoord.

Het meldpunt wordt permanent bemand door twee voltijds krachten (een Nederlandstalige en een Franstalige). ,,Tot nu toe was er ongeveer één klacht per maand, maar met de oprichting van de nieuwe cel zal dat aantal wel stijgen'', zegt Fred Lens, woordvoerder van De Post. De anti-mobbingcel is een onderdeel van een algemene moderniseringsoperatie van De Post.

Topman Frans Rombouts beklemtoonde gisteren dat het intern onderzoek naar de dood van de postbode geen enkel element heeft opgeleverd dat wijst op pesterijen.

De ouders van het slachtoffer denken daar anders over. Ze hebben bij het parket van Brussel klacht ingediend met burgerlijke partijstelling tegenover zes werknemers van het postkantoor van Wezembeek-Oppem. Zij achten hen verantwoordelijk voor de dood van hun zoon. Maar hun klacht is ook gericht tegen De Post zelf, omdat de werkgever niet gereageerd zou hebben op een brief van hun zoon over de pesterijen.

De Post geeft wel toe dat het bijzonder lastig werken is in het postkantoor van Wezembeek-Oppem. Woordvoerder Fred Lens: ,,Daar zijn verschillende redenen voor. Het is voor een postbode veel te duur om in de omgeving te wonen en het kantoor is 's morgens vroeg niet bereikbaar met het openbaar vervoer. Bovendien is tweetaligheid vereist en zijn de postrondes lang. Vandaar dat velen er beginnen, maar slechts weinigen het volhouden. In overleg met de vakbonden proberen wij daar nu een oplossing voor te vinden.''

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig