BRUSSEL -- De intrede van de Canadese beursschelp Superior Networks in de luchtvaart, is van recente datum. Superior Networks heeft nog maar net de overname van het Franse probleembedrijf L.Air afgerond, of het lonkt al naar Delsey.

Dat een wat vreemde maatschappij als Delsey Airlines een vreemde kandidaat-koper zou aantrekken, mag niemand verbazen. De curatoren van Delsey probeerden gisteren om een duidelijke kijk te krijgen op de initiatiefnemers achter L.Air. De curatoren hebben totnogtoe alleen met de ,,financieel adviseur'' Philippe Solomon onderhandeld. Hij is verbonden met ,,Universal Capital'', een nietszeggende naam die zich aandient als ,,investeerder'' achter de beursschelp Superior Networks.

Die beursschelp noteert op de beurs van Vancouver in Canada, die haar competitief voordeel haalt uit de geringe informatieverplichtingen die een beursnotering er met zich meebrengt. De beursschelp heeft een verleden van uit ,,alle hout pijlen maken''.

Onder de naam ,,superieure netwerken'' moeten blijkbaar relationele netwerken verstaan worden en geen IT-activiteiten. Niet zo lang geleden participeerde Superior Networks nog in SuperiorOnlineTraining.com dat zich sterk maakte dat het ,,meer kon halen uit ideeën en waarde creëren via superieure trainingsprogramma's''.

In februari dit jaar maakte het bedrijfje bekend dat het in onderhandeling was om alle aandelen te kopen van Gestion des Infrastructures Pour L'Entretien of GIE Technologies. Een consultingfirma gespecialiseerd in ,,management voor infrastructuur van wegen en bruggen''. Met GIE kwam ook Robert Rosner als sterke man aan boord van Superior Networks. De deal met GIE sprong af, en begin september maakte Superior bekend dat ene Alex Goldman (38), die in St.Mande in Frankrijk woont, Rosner zou vervangen.

Superior zei toen ook in onderhandeling te zijn om alle aandelen van Altitude Plus, een Franse luchtvaartmaatschappij die actief is onder de naam L.Air, te verwerven.

L.Air werd in 1996 opgericht als Aerolyon door Nouvelles Frontières en vloog met twee (later drie) DC-10-toestellen vanuit Lyon en Parijs naar de vroegere Franse kolonies. Toen Nouvelles Frontières in handen kwam van de Duitse groep TUI, besloot TUI een concordaat aan te vragen voor de zwaar verlieslatende maatschappij.

De Franse rechtbank wees de zieltogende maatschappij voor één symbolische Franse frank toe aan de ex-piloot Jean-Marie Gras. Die maakte zich sterk via financiële middelen afkomstig van ,,buitenlandse banken'' L.Air in de lucht te kunnen houden. Gras (38) was piloot en instructeur bij Air Littoral voor hij algemeen directeur werd van de cargomaatschappij TransContinental Airlines in Brussel en van Sifcom Europe, eveneens een cargomaatschappij.

Superior Networks nam een belang van 49 procent in L.Air via een aandelenruil. Daarbij werd Jean-Marie Gras bestuurder van Superior Networks dat begin oktober zijn naam wijzigde in L-Air Holding. Gras kreeg ook de functie van secretaris van L-Air Holding.

Gras bleek ook voorzitter te zijn van Aeroplus dat 51 procent in handen had van L.Air. Of Superior Networks ook dat belang heeft overgenomen, is onduidelijk. De aandeelhoudersstructuur is ook voor de curatoren nog een onbekend gegeven net als de achtergrond van de initiatiefnemers.

,,Ze zijn bij ons terechtgekomen via IFLC, de leasingmaatschappij die de drie vliegtuigen van Delsey in eigendom had. Uit de documenten van de Franse rechtbank bij de verkoop van L.Air blijkt dat ze de nodige financiële garanties op tafel konden leggen. We onderzoeken de zaak voort'', zei curator Thierry Van Doosselaer gisteren.

L-Air Holding is vandaag verkoper van zijn drie DC-10's waarmee het klanten van Nouvelles Frontières vervoerde en mikt op een vloot van negen Airbussen. Op de beurs is de maatschappij geen hoogvlieger met een beurskoers van 0,121 dollar en een marktwaarde van 2,7 miljoen dollar. Het aandeel verloor in één jaar 88 procent van zijn waarde.

Bladzijde 1: L.Air mikt op doorstart voor Delsey.