BRUSSEL -- Het uitgeversbedrijf Tijd heeft zijn belang van 49 procent in de noodlijdende zakenzender Kanaal Z voor een symbolisch bedrag afgestaan aan Roularta. Dat geeft zichzelf twee weken extra de tijd om structurele sponsors te vinden die het station moeten helpen overleven.

Door de transactie verwerft Roularta (Knack, Trends) de volledige controle over Kanaal Z. Het zakenstation was oorspronkelijk opgezet als een joint venture tussen Tijd (Financieel Economische Tijd, De Belegger) en Roularta. Maar de omroep kampte met zware verliezen en Tijd weigerde die te blijven dekken. Daarom werd in maart dit jaar het kapitaal al herschikt, waarbij Roularta een meerderheid verwierf van 51 procent. Er kwam ook een besparingsplan.

Dat volstond echter niet om het station uit de rode cijfers te halen. Want door de slechte economische conjunctuur bleven de advertentie-inkomsten een stuk beneden de verwachtingen. Begin deze maand maakte Roularta bekend dat het de zakenzender zou opdoeken als tegen eind oktober geen bijkomende financiering was gevonden. De gedelegeerd bestuurder, Rik De Nolf, hoopte om structurele sponsors te vinden die bereid zouden zijn om samen vier miljoen euro op tafel te leggen.

Vrijdag heeft Roularta echter bekendgemaakt dat de deadline twee weken wordt opgeschoven om de zoektocht naar sponsors te kunnen voortzetten. De uitgeefgroep maakt gewag van ,,vele positieve contacten met Belgische beursgenoteerde ondernemingen''.

Tot dusver hebben nog maar twee ondernemingen toegezegd als structurele sponsor te willen optreden voor Kanaal Z: het telecombedrijf Belgacom, voor een half miljoen euro, en Mercator Bank en Verzekeringen, voor een niet nader genoemd bedrag.

Het uitgeversbedrijf Tijd heeft de uitkomst van de zoektocht naar de sponsors niet afgewacht en trok zich vrijdag terug uit het kapitaal van Kanaal Z. Het lot van de zakenzender ligt nu helemaal in handen van Roularta.