Er dreigen faillissementen en een consolidatie in de containerscheepvaart omdat het vrachtvolume en de prijzen waarschijnlijk zullen dalen na de aanvallen op de VS.

De impact van de aanvallen, de zwakke economische vooruitzichten en de sterke groei van de capaciteit die niet gevuld kan worden, kunnen vele bedrijven in de problemen brengen. De dagprijzen op de chartermarkt zijn sinds juni al 20 procent gedaald.

Bedrijven in Zuidoost-Azië hebben een akkoord gesloten om de capaciteit te verminderen en experts verwachten nog verdere verminderingen. Maar die zullen niet volstaan om alle bedrijven te laten overleven.

,,Er zijn heel veel rederijen die veel schulden hebben. Ik denk dat we kunnen stellen dat niet alle rederijen deze crisis zullen overleven en dat er ook veel fusies en overnames zullen zijn'', zegt John Fossey, consultant bij de Londense scheepvaartconsulent Drewry. Die heeft de verwachte groei van het volume in de containerscheepvaart herzien. Die sector is afhankelijk van de handel in consumptieproducten. De nieuwe groeicijfers zijn verlaagd van 5 naar 3,9 procent voor dit jaar en van 7,4 naar 5,3 á 5,9 procent voor 2002.

Volgens veel analisten is het nog te vroeg om te voorspellen welke bedrijven het kwetsbaarst zijn maar van de drie belangrijkste routes worden vooral de route tussen Azië en Europa en die over de Atlantische Oceaan geraakt. Het enige lichtpunt is China waar de uitvoer heel sterk blijft. Bovendien wordt het land lid van de Wereldhandelsorganisatie en verwacht wordt dat dit de in- en uitvoer zal doen stijgen.