NEW YORK (reuters) -- Het consumentenvertrouwen in de VS is in september met 16,4 punten gedaald, de sterkste achteruitgang sinds in oktober 1990 de Golfcrisis losbrak.

De graadmeter van het consumentenvertrouwen in de VS, opgesteld door de Conference Board, is gebaseerd op gegevens die hoofdzakelijk (voor 88 procent) verzameld zijn voor 11 september, de dag van de terroristische aanslagen op het WTC in New York en het Pentagon in Washington. Volgens een specialist geeft de graadmeter daarom nog niet volledig de economische schok weer die daardoor is veroorzaakt. Die zal pas in oktober te zien zijn.

De achteruitgang van het consumentenvertrouwen, van 114 punten in augustus naar 97,6 punten in september, is groter dan was verwacht. Economisten in Wall Street hadden gegokt op een terugval tot maar 105,1 punten. De index van het consumentenvertrouwen in de VS staat nu op het laagste peil sinds januari 1996.

Vooral de verslechterende arbeidsmarkt en de onzekere werkgelegenheidsvooruitzichten hebben in september het consumentenvertrouwen onderuitgehaald. Ook het minder gunstige ondernemingsklimaat en inkomensvooruitzichten speelden een rol.

,,Er zijn harde economische tijden op til'', zei Lynn Franco van de Conference Board. ,,De consumenten hebben de Amerikaanse economie enkele jaren uit de recessie kunnen houden, maar dat zal weldra wellicht niet meer het geval zijn''.