ANTWERPEN -- De investeringsmaatschappij De Beukelaar, een van de minst bekende, maar best presterende aandelen op de Brusselse beurs, neemt 71,6 procent van de aandelen in De Vrije Pers over. Die jonge, Antwerpse uitgeverij, met Alain Grootaers als bezieler, is uitgever van het weekblad P-Magazine en het mannenmaandblad Ché. Volgend jaar wil Grootaers een nieuw blad op de markt brengen.

Het zijn drukke dagen voor bladenuitgevend Vlaanderen. Het eerste magazine voor de ware Vlaamse vent, Ché, ligt nog maar nauwelijks in de kiosk of concurrent Mediaxis lanceerde zopas Menzo voor de heer met iets meer klasse. Ondertussen brainstormt Woestijnvis over een weekblad en droomt hier en daar een uitgever nog steeds over een nieuw Vlaams opinieblad.

De economische hoogconjunctuur zorgt er voor dat heel wat investeerders klaarstaan om hun deel van de groeiende reclamemarkt in te palmen. Dat geldt ook voor De Beukelaar. Dat is de investeringsmaatschappij van Maurice De Velder.

Deze week kwam het herrezen De Beukelaar in de belangstelling met de start van 4FM, een nieuw radiostation dat via de kabel gaat uitzenden, maar ook rekent op een FM-licentie voor een nieuw landelijk radiostation. Het is ook actief in de reclamewereld via Streep, Business Panel en Bumblebee.

Gisteren nam De Beukelaar voor een niet bekend gemaakt bedrag 71,6 procent van de aandelen in De Vrije Pers over. Dat is het gevolg van het opstappen van Wim Merckx. Daarover wil Kris Dekelver, gedelegeerd bestuurder van de Vrije Pers, niet veel zeggen, maar het heeft te maken met een ,,verschil in visie''.


Schamper
Dat de scheiding niet zonder slag of stoot is verlopen, valt af te leiden uit de schampere opmerking van Alain Grootaers dat de oplage van P-Magazine sinds het vertrek van Merckx er alleen maar op vooruit gegaan is.

Maurice De Velder kocht enkele jaren geleden de beursschelp Fabrieken der Gebroeders De Beukelaar. Tegelijkertijd met de overplaatsing van het aandeel van de Antwerpse naar de Brusselse beurs werd grote schoonmaak gehouden in het onoverzichtelijke amalgaam van investeringen en De Velder is zich gaan concentreren op twee activiteiten: onroerend goed en media. Het onroerend goed is ondergebracht in DB Invest, terwijl de media-activeiten voortaan thuishoren onder Th!ink Media.

De Vrije Pers ging in december 1997 van start met de uitgave van het weekblad P-Magazine, de opvolger van Panorama. Het blad stelt het ondertussen vrij goed met een verkochte oplage van ongeveer 70.000 per week. Het eerste boekjaar van De Vrije Pers werd afgesloten met een kleine winst van 2,5 miljoen frank op een omzet van 180 miljoen. Het vorige boekjaar wordt binnenkort afgesloten met ongeveer 200 miljoen frank omzet.

Alain Grootaers en Kris Dekelver rekenen erop dat ze bij De Beukelaar een onafhankelijk portfoliobeleid kunnen uitbouwen. Dat betekent onder meer nieuwe bladen. Wim Schamp, medeaandeelhouder van De Vrije Pers, zei dat hij een nieuw vrouwenblad of een politiek magazine wel ziet zitten, maar Grootaers zegt dat daarover nog niets beslist is.

,,Het zijn slechts twee van de zes mogelijkheden. Trouwens, we besteden nu al onze aandacht en liefde aan Ché, dat 'gechallenged' wordt door Menzo. Ik verwacht dat wij pas in de loop van 2001 met iets nieuws op de markt komen.''