BRUSSEL -- Als straks Belgacom zijn facturen per e-mail verzendt, is De Post een grote brievenklant kwijt. En dan is de overheid nog niet begonnen met haar vele documenten ook elektronisch te versturen. Om die internettrein niet te missen, investeert De Post de komende 5 jaar vijf miljard frank.

De internetactiviteiten worden ondergebracht in een nieuw filiaal, voorlopig nog e-Services geheten. ,,Een apart filiaal creëren maakt de zaken overzichtelijker en creëert een grotere soepelheid'', aldus afgevaardigd bestuurder Frans Rombouts van De Post gisteren bij de voorstelling van de nieuwste telg van de Belgian Post Group.

De huidige Post haalt nog 70 procent van zijn omzet uit binnenlandse briefwisseling. De helft daarvan komt van grote klanten. Het zijn precies die klanten, zoals Belgacom of de overheid, die geïnteresseerd zijn om hun documenten ook elektronisch te verzenden. ,,Als we de internet-trein missen, is het voortbestaan van De Post bedreigd'', zei Erik Weytjens, directeur van e-Services.

Met e-Services wil De Post nieuwe en rendabele communicatiediensten opzetten ten behoeve van zijn klanten, zijnde particulieren, bedrijven en zeker de overheid. Volgens Weytjens beschikt De Post daarbij over enkele grote troeven, zoals een uniek verdeelnetwerk dat over het hele Belgische grondgebied verspreid is en overal dagelijks langskomt. De Post is ook een vertrouwde naam die de drempel voor internetgebruik kan helpen verlagen. De Post heeft verder een lange traditie van briefgeheim, een traditie die moet worden voortgezet op de elektronische snelweg.

Ten slotte heeft De Post ervaring met ,,hybride'' correspondentievormen. Elektronische berichten voor mensen die nog niet on line zijn, kunnen ook fysiek ter plaatse worden gebracht. ,,Wij richten onze inspanningen op de inhoud, niet op de toegang tot het Internet. Indien daar vraag naar is, kan echter worden gedacht aan de plaatsing van internetfaciliteiten in postkantoren'', aldus Weytjens.

Tegen 2003 moet e-Services winstgevend zijn, met een brutowinstmarge van 15 procent. De omzet zou jaarlijks met 20 procent stijgen. Meer cijfers wilde Rombouts niet kwijt. Later dit jaar wil hij nog filialen oprichten voor de fysieke levering van elektronische bestellingen (e-fulfilment) en voor direct mail.