Koenraad Beyaert van Tele-Atlas
©fdm

GENT -- Tele Atlas, het Gentse bedrijf dat uitgegroeid is tot wereldleider in digitale kaarten, beleeft vandaag zijn eerste noteringsdag op de Neuer Markt, de Duitse beurs voor groeiaandelen. Tenminste als het wispelturige beursklimaat op het allerlaatste moment geen onvoorziene obstakels opleverde.

Gisteravond moest de raad van bestuur temidden de erg volatiele beurzen nog een definitieve introductieprijs bepalen tussen 19 en 23 euro. De 242 miljoen euro (9,7 miljard frank) die Tele Atlas minstens wil ophalen om de overname van het Amerikaanse Etak te betalen en het Europese netwerk te sluiten, vormt een van de grootste beursintroducties op de Neuer Markt dit jaar.

Dat Tele Atlas (hoogstwaarschijnlijk) toch doorgaat met zijn kapitaalsverhoging in dit technologie-onvriendelijk klimaat, moet niet echt verbazen. ,,Tele Atlas is geen dotcom-bedrijf'', benadrukt Koenraad Beyaert, de marketing- en communicatieverantwoordelijke van de groep met hoofdzetel in Gent. ,,Wij verkopen geen lucht, maar content met onze stratendatabank, de grootste ter wereld.''

Digitale kaarten vinden steeds meer toepassingen. ,,Wij maken graag het onderscheid tussen een digitale kaart en een domme kaart'', schetst Beyaert. Bij een digitale kaart hangt aan elke lijn, straat of steeg, extra informatie over breedte, huisnummers, rijrichting of toestand. Die specificaties leveren de meerwaarde. Een digitale kaart zal je bijvoorbeeld nooit door een woonwijk met twintig vluchtheuvels sturen.

De bekendste toepassing vormt wellicht de autonavigatie. Daarin is nog een enorme groei mogelijk, zeker nu het hoge gadgetgehalte plaatsmaakt voor efficiënte bewegwijzering, ook in middenklassewagens. ,,Dit jaar zijn in Europa minstens een miljoen nieuwe navigatiesystemen nodig. De komende jaren verdubbelt dat. De Verenigde Staten liggen enkele jaren achter. Daar moet de echte groei nog komen'', zegt Beyaert.

Het voordeel van digitale kaarten schuilt ook in de combinatiemogelijkheden, bijvoorbeeld met verkeersinformatie of wegenwerken die dan aangeleverd worden door andere bedrijven.

,,Daarnaast werken we samen met diensten die gebruik maken van ons Geografisch Informatie Systeem (GIS) als de dienst 100, De Lijn, Belgacom en Mobistar, Distrigas of Deutsche Post. Bijvoorbeeld Electrabel baseert zijn ondergronds kabelnetwerk op onze kaart. Supertransport, dat het transport voor GB verzorgt, of Coca-Cola voor zijn automaten, baseren hun distributiesysteem op onze kaarten. Iedereen kan eenvoudig zijn eigen software toevoegen om efficiënte geo-marketing te krijgen'', legt Beyaert uit.

Tele Atlas werkt nauw samen met partners als Lannoo, Touring en Michelin en levert aan Bosch, Philips en Siemens, en grote automerken als Audi en DaimlerChrysler.

Tele Atlas heeft ook een joint venture met het FLV Fund, Phonetic Topographics, gespecialiseerd in stemherkenning.

,,Wij willen niet vastgepind worden op één toepassing, de autonavigatie'', herhaalt Beyaert. ,,Digitale kaarten vinden even goed toepassingen in de telematica, multimedia en pc-toepassingen. In de Verenigde Staten zijn bijvoorbeeld kleine digitale stadsgidsen erg populair. Die werken op basis van onze gegevens.''

Tele Atlas is in 1988 mee opgericht door Gentenaar en huidig voorzitter en afgevaardigd bestuurder Alain de Taeye. Hij pionierde door op basis van digitale kaarten accuraat de reële afstand via de weg tussen twee punten te berekenen.

Tele Atlas telt vandaag wereldwijd 1.200 medewerkers, van wie 250 in Gent. De Europese kaarten van Tele Atlas bevatten gedetailleerde informatie over een gebied met 364 miljoen inwoners, 49.000 steden, 3,3 miljoen kilometer weg en 470.000 toeristische punten als hotels en musea.

Vorig jaar boekte de groep 55 miljoen euro omzet (40 miljoen Tele Atlas, 15 miljoen Etak). Hoewel de operaties winstgevend zijn, veroorzaakten de investeringen in de uitbouw van het netwerk vorig jaar nog een licht verlies.

Vandaag biedt Tele Atlas 12,75 miljoen nieuwe aandelen aan in een kapitaalverhoging. ,,Het werd de Neuer Markt (ticker: TAM) omdat het Duitse Robert Bosch 49,9 procent van ons kapitaal bezit, net evenveel als de Nederlandse risicokapitaalgroep International Asset Management (IAM).'' Na de beursgang zal 33,8 procent van de aandelen in handen van het publiek zijn. Bosch en IAM behouden elk 33,1 procent.

Met de opbrengst betaalt Tele Atlas de overname van Etak, de Amerikaanse marktleider in digitale kaarten. ,,Daardoor zijn wij de grootste van de wereld en hebben we onder meer alle straten van de Verenigde Staten en Groot-Brittannië in onze databank.''

,,We willen ook onze Europese aanwezigheid nog opvoeren. In de Benelux, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk hebben we een dekkingsgraad van 100 procent. In andere landen zijn we volop bezig.''

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig