BRUSSEL -- Concentra, de uitgeefgroep die onder meer Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen overkoepelt, heeft de overname van uitgeverij De Vlijt eindelijk volledig verteerd. Voor het eerst hijst de krantendivisie zich weer naar winst: 98 miljoen frank tegenover 40 miljoen frank verlies vorig jaar (aandeel van de groep). Dat blijkt uit de zopas neergelegde jaarcijfers van Concentra Holding.

De Concentra Holding van de Limburgse familie Baert, die een uitgeversdivisie (krantentitels plus participatie in de regionale zenders ATV en TV Limburg), grafische divisie en een derde poot met participaties in nieuwe technologiebedrijven (netwerkbeveiliger Ubizen) overkoepelt, is vorig jaar stevig gegroeid.

Op groepsniveau steeg de omzet van 7,3 miljard frank tot 7,6 miljard frank en de geconsolideerde nettowinst van 20 naar 123 miljoen frank. De groei is bijna volledig afkomstig van de uitgeversdivisie (Ubizen wordt slechts zeer beperkt, via de techniek van vermogensmutatie, geconsolideerd).

Die uitgeversdivisie zag haar omzet stijgen van 4,9 miljard frank tot 5,4 miljard frank. De nettowinst, aandeel van de groep, bedroeg 98 miljoen frank in plaats van 40 miljoen frank verlies het jaar voordien.

Gazet van Antwerpen is erin geslaagd om de jarenlange afkalving van de oplagecijfers een halt toe te roepen en de oplage van Het Belang van Limburg blijft min of meer stabiel.

Het verlies in 1998 werd volgens Robert Cuppens, gedelegeerd bestuurder van Concentra Holding, nog veroorzaakt door meegesleepte kosten van de overname van De Vlijt (de uitgeverij van de Gazet van Antwerpen ) in 1996. ,,1999 is het eerste jaar dat we financieel weer met een propere lei konden beginnen. Hoewel in de uitgeversdivisie ook onze belangen in ATV en TV Limburg zitten, is de winst vrijwel uitsluitend afkomstig van de kranten. Die zijn vandaag alle twee financieel gezond en dat zal ook voor 2000 zo zijn.''

De grafische divisie, het drukwerk voor derden, boekte slechts een lichte groei (van 2,38 naar 2,43 miljard frank) en kwam uit op een nulresultaat. Eerder dit jaar fuseerde de grafische divisie met de drukkerijen van Mercator en Roularta.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig